Hoeveel last houd ik na een arthroscopie in mijn schouder?

Over een tijdje krijg ik een arthroscopie (kijkoperatie) in mijn schouder. Er wordt een loszittend stukje bot weggehaald, een scheur in het kraakbeen aan elkaar gezet met ankertjes en gekeken of er nog meer moet gebeuren (ze kunnen niet alles zien op de MRI).

Hierna moet ik een tijd in een mitella en daarna revalideren. Duurt naar verwachting een paar maanden al met al. Ik ben benieuwd hoeveel pijn ik kan verwachten, uiteraard wordt ik verdoofd, maar hoeveel pijn houd ik achteraf?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Er zijn veel factoren die dit kunnen beïnvloeden dus een zeker antwoord valt niet te geven. Hoewel de gehele revalidatie een paar maanden in beslag kan nemen is wel te verwachten dat de ergste pijn met 2-3 weken sterk zal afnemen.

Een kijkoperatie is op zich niet een zeer ingrijpende operatie en naar verwachting zal de pijn dus (relatief) wel meevallen (los van de onzekerheid dat het bij iedereen anders zal lopen). In het begin (de eerste 2-3 weken) is rust erg belangrijk; vandaar de mitella. Daarna wordt de revalidatie belangrijk om verstijving van de schouder op lange termijn te voorkomen.

Omdat het nog een tijdje duurt voor de operatie kun je eventueel er nu alvast aan werken de schouder van tevoren zo soepel mogelijk te krijgen. Dit kan het herstel achteraf ondersteunen/bevorderen.

Een simpele oefeningen is om met een klein gewicht (bijv een flesje water) de arm te laten hangen en rondjes te draaien met de schouder. Sta hierbij licht voorover en steun met de andere arm op een tafel. Begin met kleine rondjes en maak ze langzaam groter; maak na een halve minuut de rondjes langzaam weer kleiner. Daarna kun je de oefening nog een keer doen met de rondjes de andere kant uit.

Aangezien je al schouder klachten hebt zou ik de oefening zeker niet meer dan twee keer per dag doen. Doe de oefening ook niet gelijk na het wakker worden maar geef het lichaam wat tijd (minimaal een half uur) om "warm te draaien".

Sterkte met de operatie!