Kan een willekeurig arts, specialist of een ander invloedrijk persoon illegaal aan mijn patientendossier of andere medische gegevens van mij komen?

Ik ben ooit onder behandeling geweest bij een psygoloog en heb bij de ggd ook ooit een test ondergaan, verder niks bijzonders maar ik heb het vermoeden dat iemand mijn gegevens checkt.
Dit is een invloedrijk persoon die een grote kennisenkring heeft ook in de medische wereld en eerder via deze weg eea voor.elkaar kreeg.
Deze persoon kan ook buiten de medische wereld om andere zaken voor elkaar krijgen, waarvan ik denk; Hoe doet hij dat in hemelsnaam'.
Deze persoonheeft zelf geen medische achtergrond, wel een zeer invloedrijk persoon..
Hij is in het bezit van een copy van mijn id.
Ik ben bang dat dit tegen mij gebruikt kan worden gezien de gespannen sfeer onderling.

Ik heb overigens geen toestemming gegeven voor uitwisseling patientgegevens onderling of elektronisch te stellen maar heb het ook niet geweigerd, maw het formulier is niet ingevuld dus geen ja en geen nee.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ergens in een dossier staat dat ik adus psygische problemen heb gehad en dit is geen leuk verhaal gezien ik in die toestand indertijd half panisch met angst en paniek aanvallen van plaats naar plaats ging en dergelijke.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk, ik kan U een simpel voorbeeld geven, als U zelf de test doet: U neemt contact op met iemand die U goed kent in een plaatselijk ziekenhuis, dan vraagt U , Uw eigen Medisch dossier op, daarna, terwijl die persoon, Uw gegevens begint te downloaden op Cd -ROM, omdat U daar wettelijk gezien, recht op hebt!!, naar gelang U of In Nederland , dan wel in België zich laat verzorgen.
U kan dan bv. aan de persoon in kwestie terloops vragen: Kijk, mijn schoonzuster, haar man is een etter, en blijkt Psychisch gestoord te zijn, en ik ben bezorgt om haar welzijn!, kan U even kijken, of deze persoon, gewelddadig is? U vraagt niets meer, niets minder!!. Ik geef U de garantie, dat de meeste 'invloedrijke personen, op die manier te werk gaan, om zo illegaal informatie te verkrijgen!!.De enige wijze, Uw dossier te 'beschermen, is te vragen, dat Uw aandoeningen, allemaal gecodeerd worden!!Deze wijze word veelvuldig gebruikt, omdat tegenwoordig, ziekenhuizen elkaar beconcurreren!, dus is principieel Spionage echt geen scène -Fiction meer!!maar keiharde realiteit geworden!!

Het beste antwoord

De gegevens van je psycholoog verwacht ik eigenlijk alleen bij die psycholoog en bij je huisarts. Tenzij je gegevens ook ergens in een ziekenhuisarchief liggen.

In het eerste geval moet jouw invloedrijke 'vriend' dus OOK nogal wat invloed hebben bij je psycholoog of huisarts, in het tweede geval kan hij volstaan met kennissen die werken in het ziekenhuis op een medische afdeling, soms kun je dan in de dossiers kijken.

Het blijft natuurlijk illegaal en je moet wel heel erg veel invloed hebben of iemand kennen die chantabel is maar om het die invloedrijke persoon dit nou allemaal waard is vraag ik mij wel af.

Verder: schaam je niet over wat je hebt meegemaakt, zoveel mensen hebben dat wel eens gehad. Hij weet ook dat hij jou er niet mee kan confronteren want dan weet JIJ dat hij er op illegale wijze is aangekomen. Bedenk wie jouw gegevens heeft en je weet meteen wie er gelekt heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zonder jou toestemming mag er geen medische informatie doorgegeven worden aan derden .
En dat iemand zo invloedrijk is dat iedereen daar aan mee werkt ???
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou ja, ILLEGAAL (zoals je in je vraag schrijft) kan dat natuurlijk wel gebeuren. Er zijn hackers die moeilijker klussen klaren. En er zijn voorbeelden bekend van mensen die elektronische dossiers open laten staan op de computer of die anderen mee laten kijken.
Maar het mág dus niet!

Maar voordat je afgaat op je 'vermoeden dat iemand je gegevens checkt', zou ik eerst eens goed op een rijtje zetten waar dat vermoeden op gebaseerd is. Misschien leg je bepaalde signalen verkeerd uit, of kan iemand ook op andere manieren aan bepaalde weetjes gekomen zijn.

Je hebt het over iemand met een kopie van je ID (waarom?) en over een gespannen sfeer. Daaruit leid ik af dat het gaat om iemand met wie je regelmatig contact hebt, en misschien ook wel met de mensen om je heen. Kan hij sommige dingen niet raden door goed te luisteren en te kijken?