Kan je allergisch zijn voor leren autobekleding?

Als ik in de auto van m'n vader stap dan krijg ik altijd hoofdpijn omdat ik vind dat de leren bekleding zo stinkt. M'n ouders en mijn broer ruiken dit helemaal niet. Maar ik moet altijd met het raampje open zitten om de hoofdpijn te verminderen. Bij een autobekleding van stof heb ik hier helemaal geen last van. Daarom ga ik ook liever met zo'n auto ergens heen.

Maar wat is dit dan? Is dit een soort van allergie voor leren autobekleding of is het gewoon iets waar ik niet van hou?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat je allergisch bent voor een goedje waarmee ze het leer behandeld hebben. En dat zal ook van auto tot auto verschillen hoeveel last je er van hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je allergisch bent is hoofdpijn nou niet het enige symptoom mobie...

Antwoorden (1)

Het klinkt mij in elk geval niet als een allergische reactie, daar verwacht je heel andere symptomen en dan is het ook niet een reactie op de geur.

Waarschijnlijk reageer je lichamelijk op iets wat je gewoon tegenstaat omdat je de geur niet prettig vindt. Misschien zit je daardoor wel meer gespannen in de auto waardoor je spierspanningshoofdpijn krijgt, of ga je anders ademhalen omdat je probeert het zo min mogelijk te ruiken. Dat kan ook hoofdpijn geven.

Ik denk inderdaad dat een raampje opendraaien de beste oplossing is, behalve niet kiezen voor vervoer in een auto met leren bekleding natuurlijk. Of je kunt een soort exposure toepassen door te beginnen met twee minuten in de auto zitten en dan naar buiten gaan, en dat steeds met één minuut opbouwen. Misschien helpt dat wel, omdat je dan jezelf langzaam die geur aanwent. Maar ik zou er ook niet al te zwaar aan tillen zolang je andere mogelijkheden tot vervoer hebt. Sommige geuren staan je gewoon tegen. Ik vind leer ook stinken bijvoorbeeld.