Ik fiets sinds kort op mijn hometrainer. Wanneer begin je vet te verbranden?

Je gaat vet verbranden als je hartslag omhoog gaat maar hoelang moet ik dat volhouden? Een paar minuten nadat je hartslag omhoog gaat stoppen heeft geen zin. Dus hoelang moet ik met (licht) verhoogde hartslag doorfietsen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
10 jaar geleden
Het meest effectief is interval training, dus iets van 30 seconden snel, 2 minuten rustig fietsen. Maar dat moet je maar net leuk vinden.
Kun je niet zo makkelijk een magisch getal aan zetten, bij zoveel minuten. Probeer gewoon je hartslag wat hoger te krijgen, en dan telkens een stukje langer.
En wat afwisselen met andere bewegingen, zoals wandelen etc.
Ritsuka
10 jaar geleden
60-70% van je max hartslag is een goede trainingszone.
Max hartslag is 220-leeftijd

Het beste antwoord

"Vooreerst dien je te weten dat je minstens twintig minuten lang dient te trainen alvorens je lichaam vetten begint te verbranden. Het heeft dus geen zin om korte sportactiviteiten te kiezen. De eerste vijftien tot twintig minuten verbrand uw lichaam enkel de opgeslagen koolhydraten. Als je pas gaat hardlopen, zal het tal van trainingen duren alvorens je in staat bent om langer dan 20 minuten aan een stuk te lopen. Dit kan je simpel oplossen door te lopen met korte tussenpauzes, intervaltraining genoemd. Stop elke vijf minuten even en wandel dan een stukje tot je terug op adem bent gekomen. Gebruik de eerste twintig minuten om op te warmen op een iets lager tempo, zodat je harder en langer kan trainen in de periode na de eerste twintig minuten"
Ditzelfde geldt voor fietsen.

"Je maximale hartslag is gelijk aan het getal dat je verkrijgt door uw leeftijd af te trekken van 220 en wordt uitgedrukt in bpm ( hartslagen per minuut ). Om een ideale vetverbranding te krijgen dien je op ongeveer 70% van je maximale hartslag te trainen. Je kan dit in het oog houden door een hartslagmeter te dragen. Als je geen hartslagmeter hebt of wenst, tel dan je hartslagen met je vinger op de pols, onmiddellijk nadat je gestopt bent met lopen of fietsen of tijdens de pauzes die je tussendoor neemt. Pas indien nodig je snelheid aan. Train niet langer dan een uur. Wens je meer te trainen, verdeel de trainingen dan over meerdere periodes van een uur"

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/dieet/43818-op-een-effectieve-manier-vet-verbranden.html

Luister naar je lichaam. Als je denkt dat je langer kunt gaan fietsen doe je er 10 minuten bij, zo kan je het rustig opvoeren. Je zult zien dat je steeds makkelijker langer kunt fietsen en dat betekent dat je conditie vooruit gaat. Vergeet niet ook wat krachttraining ernaast te doen. Het is niet de bedoeling dat je je lichaam uitput zodat het je spiermassa gaat aanspreken als energiebron.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Ik fiets nu nog in een heel lage stand vanwege vocht in mijn knie dus mijn hartslag loopt niet zo erg veel op. Ik voer het heel langzaam op. Ik merk na een paar weken fietsen al dat mijn onderbenen dunner beginnen te worden en dat mijn conditie verbetert. Had ik die hometrainer maar eerder gekregen!!

Andere antwoorden (1)

Na ongeveer een half uur begin je vet te verbranden. Eerst verbrand je al je koolhydraten.