is zand schadelijk voor je longen?

Zoals een veegwagen die bezig is die de straat mistig maakt, iemand die de stoep veegt bij droogweer, zand wat op de weg ligt en stuift

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.5K

Antwoorden (3)

Ja ! Alle stof ! Fijn stof in het bijzonder . Stof zeker tijdelijk zwevend zwaar stof . En ja je weet niet wat voor troep er op straat ligt van asbest vezels (rem voeringen tot aan aan de jaren zeg 2000 ) metaal slijpsel , grof en fijn stof alles wat je maar kan bedenken kan behalve geld ligt op straat .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je stof of zand inademt, heeft je lichaam al een afweer . Het gaat hoesten.
Gewoon zand zal echt niet zomaar in je longen komen, Echt fijnstof wel, daar is al onderzoek naar gedaan.
Bedenk dat je je niet kunt wapenen tegen alle moderne ellende, net zoals men in de pre-historie men zich niet kon wapenen tegen de ellende van toen (ziektes en droogte of wat dan ook)
anneliez
10 jaar geleden
Verontreinigingen van het formaat zandkorrel zullen niet zo gemakkelijk blijvend in de longen geraken. De luchtpijp en de bronchiën zijn tot behoorlijk diep in de fijne vertakkingen (bronchiolen) bekleed met trilhaarepitheel, dat de verontreinigingen invangt en terug transporteert richting slokdarm. Daar horen ze ook niet thuis, maar daar kunnen ze ook geen kwaad. Via maag en darmen raken we die weer snel kwijt.
Verder veroorzaakt dit soort verontreiniging op het trilhaarepitheel hoestreflexen, om met geweld de rommel weer op te hoesten.
Maar komt de zandkorrel toch langs deze portier en uitsmijter (want dat was de vraag), dan kan hierdoor een piepklein gedeelte van de long worden geblokkeerd. Op zich is dat geen ramp voor de longcapaciteit, als het niet te vaak gebeurt, maar het gevaar schuilt dan meer in de waarschijnlijkheid dat het leidt tot ontstekingen.
En ja, ontstekingen leiden onbehandeld van kwaad tot erger.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is dus niet zo dat zand in je longen achterblijft en nooit meer er uit gaat?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het eenmaal het trilhaarepitheel gepasseerd is, (hoe zeldzaam dat is weet ik niet) zijn de gevolgen van een ontsteking en de behandeling daarvan nog weer mogelijkheden dat het er alsnog weer uitkomt.
Bij ernstige problemen is chirurgische verwijdering natuurlijk ook nog een mogelijkheid. Een aangedaan gedeelte van een long kan dan verwijderd worden. Er zijn zelfs heel wat mensen die vrij behoorlijk op één long verder leven.
En als het geen ontsteking oplevert, dan zal het gewoon blijven zitten ja. Dat zul je dan verder niet merken.
Wie weet wat er aan het eind van een mensenleven allemaal in de longen aan vreemd materiaal is verzameld...