Hoelang is cotinine zichbaar bij een test (cotinine test) ?

Hallo, moet binnenkort een test doen.

Mijn vraag is hoelang dit zichbaar is! Ik ben een zogenaamde partyroker. Rook dus soms in weekend niet eens elke week! (hooguit 5 sigaretten). Heb nu bijvoorbeeld al 10 dagen niet meer gerookt!

Groetjes Jan

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.8K

Antwoorden (2)

De halfwaardetijd van cotinine is 24 uur, na 2 dagen zit je dan redelijk veilig. Voor de zekerheid 3 dagen aanhouden en dan zit je gebakken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Binnen de geneeskunde gebruiken wij als vuistregel, dat een stof (bij ons dus doorgaans een medicijn) na ongeveer 3x de halfwaardetijd zijn werking verliest en dat er na ongeveer 5 maal de halfwaardetijd nog zo weinig in het bloed wordt teruggevonden, dat we het als volledig verdwenen beschouwen. Dit is slechts een vuistregel; uiteraard heeft zoiets als de dosering (hoeveelheid sigaretten) ook een duidelijke invloed, al is deze invloed kleiner dan je misschien zou denken. Bij jou is het aantal sigaretten laag, dat scheelt wel weer.
Nou wordt cotinine uitgescheiden in de urine, wat betekent, dat het in hogere concentraties in de urine voorkomt dan in het bloed.
Cotinine heeft een halfwaarde tijd van ongeveer 24 uur.

De cotininetest kan uitgevoerd worden door bloedonderzoek of urineonderzoek, dat is afhankelijk van het laboratorium.
Als ze het in je bloed willen aantonen, dan moet je dus minstens een dag of vijf rekenen. Als ze het in je urine aantonen nog wat langer, maar hoeveel langer is niet duidelijk aan te geven; dat is van veel factoren afhankelijk.

Volgens wikipedia is cotinine na 2 dagen dus ook nog makkelijk aantoonbaar in je urine.

Overigens is ook na 5 dagen de hoeveelheid cotinine in je bloed niet nul, wel erg laag. Als de test maar precies genoeg is, is het dus ook daarna nog aantoonbaar.

Al met al zijn er dus nogal wat variabelen, waar we nu geen zicht op hebben. Voor de zekerheid zou ik toch wel een week aanhouden.