Hoe lang kan je dood zijn voordat je hersendood zal ontwaken na een toch geslaagde reanimatie?

Het hoofdpersonage van een boek dat ik schrijf, moet toch wel zo lang mogelijk dood zijn (voor het verhaal), maar mag uiteraard niet hersendood terugkeren. Dan verliest mijn verhaal wel heel snel een 'opwindend' hoofdpersonage ;)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lees hier een uitstekend antwoord: http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/biologie/gaan-artsen-reanimeren-voordat-verklaring.67507

Antwoorden (3)

Je kunt nooit hersendood ontwaken; dat is per definitie uitgesloten.
Als je bedoelt dat iemand hersendood is verklaard, en daarna alsnog ontwaakt, dan is het ook niet erg geloofwaardig. Als iemand hersendood is, kan zijn/haar lichaam nog wel 'leven' (bijvoorbeeld aan beademingsapparatuur), maar terugkeer naar vol bewustzijn is dan toch wel uitgesloten.
Het kan wel eens gebeuren dat iemand dood wordt verklaard en daarna toch blijkt te leven. Maar dat gebeurt niet als de dood zorgvuldig is vastgesteld, en zelden of nooit in landen met een goede medische zorg.
Uit jouw vraag begrijp ik dat er mensen in de buurt van de hoofdpersoon zijn (misschien zelfs medici), en dan wordt het wel héél erg moeilijk. De kans dat zij iemand ten onrechte dood wanen, is bijzonder klein.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je vraag is hoe lang iemand gereanimeerd kan worden en daar toch nog weer gezond uit kan komen. Je wilt niet dat je personage eindigt als Friso. In dit geval zou je er een AED bij kunnen halen en je daar in verdiepen: http://www.hartvooracht.nl/reanimatie.html

"Uit een recente studie in Noord-Holland blijkt een overlevingpercentage van 16,6%. Wanneer ook de AED is ingezet, is deze overleving 25%. Deze overlevingspercentages hebben betrekking op minimaal zes weken na ontslag uit het ziekenhuis.
Reanimatie en defibrillatie binnen de eerste 6 minuten bij een hartstilstand geeft een overlevingskans van 50 - 70%. Bij defibrillatie tussen de 6-10 minuten is de overlevingskans 36% en tussen 10-14 minuten 22%. Bij elke minuut uitstel van defibrillatie neemt de overlevingskans af met bijna 10%."

Houd het maar op een minuut of 5 zonder AED en 10 minuten met AED.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ligt er een beetje aan welk soort boek je schrijft.
Sneeuwwitje lag al dagen uitgeteld en kon daarna toch nog haar prins ter wille zijn.
Als je boek realistisch moet overkomen heb je meer aan de eerder gegeven antwoorden.