Een klaplong (pneumothorax) houdt in dat er lucht is tussen uw long en uw borstkas. Normaal liggen de longvliezen van de borstkas en de long tegen elkaar aan.

Een klaplong ontstaat als er een scheurtje komt in het longweefsel. Dit scheurtje zit dan in de longblaasjes. Het zorgt voor een verbinding met het longvlies, dat door de luchtophoping ook scheurt. Het gevolg is dat de lucht die u inademt vrij naar de borstholte kan stromen.

Door de lucht in deze ruimte kan de long niet goed meer uitzetten tijdens de ademhaling. Daar is dan te weinig ruimte meer voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een klaplong is de toestand waarbij er in de borstholte naast de long ook vrije lucht aanwezig is.

Deze lucht drukt op de inwendige organen, dus ook op de long. Hierdoor neemt het volume van de long af......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pneumothorax
In het borstvlies kunnen door verschillende oorzaken scheuren ontstaan. Daar komt dan lucht door naar binnen, waardoor de onderdruk in de pleuraholte gelijk wordt aan de buitendruk. De betreffende long zal min of meer dichtklappen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er een gat komt in het longvlies dan kan een long geen onderdruk maken om zich te laten vollopen met lucht, hij is dan lek en dan is de werking van de long weg... Je kunt de borstkas wel uitzetten, vergroten maar dat resulteert niet in lucht opname van de ene long... Zo kan ik het ook uitleggen...