Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In hoeverre is het gebruik van rubber kogels "ongevaarlijk"?

Je leest of ziet in het nieuws nogal eens dat politie rubber kogels gebruikt,
Wat is daar de "uitwerking" van ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

Zolang je niet op het hoofd word geraakt is de kans op blijvende schade zeer klein. De pijn die je voelt als je word geraakt is zeer groot en houd lang aan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De rubberkogel is relatief ongevaarlijk, hij kan wel flink pijn doen natuurlijk.
Deze 'non-lethal' ammunitie wordt gebruikt om een verdachte tijdelijk uit te schakelen en vervolgens genoeg tijd te hebben om tot arrestatie over te gaan, je kunt natuurlijk flink pijn hebben als je zo'n kogel op je mild krijgt etc.
Vaak hou je aan deze kogels 'slechts' een blauwe plek over van een paar centimeter in omtrek.
Deze kogels zijn niet in staat om jou in één keer te doden, behalve op speciale plekken zoals de adamsappel, maar dat zijn uitzonderingen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfs een paintball kan verkeerd uitvallen.
Je kan daar flinke blauwe plekken aan overhouden.
Daarom dragen mensen o.a. oogbescherming.
Ook een shuttle van badminton kan door een krachtige speler enorme snelheid bereiken. Als je die in je oog krijgt dan doet dat erg veel pijn. Daar zit ook een rubber rond topje op.

Ik zag trouwens ook recent een katapult in een winkel. Daar kan je ook rubber balletjes en keien mee weg schieten. Alleen rubber stuitert en een steent niet. Ik dacht dat die onder de wapenwet valt, maar het zal wel zo'n flutding zijn uit China dat na 3 keer gebruiken versleten is. Dat hoop ik dan maar. :-)

Het gebruik is nog steeds omstreden omdat het zelfs tot ernstige botbreuken kan leiden. Ze worden alleen gebruikt bij rellen om een grotere menigte onder controle te houden. (Voor zover mijn informatie reikt.)
De kans op doden is bij schieten met "scherp" vele malen groter.
Maar ja, als er mensen in levensgevaar zijn doordat ze door een menigte belaagd en bedreigd worden. Dan is het naar mijn mening toch altijd beter om zo'n rubberen kogel te gebruiken. Vanwege de kleinere kans dat het niet dodelijk zal zijn of blijvende schade veroorzaakt.
Als die menigte te groot is om door een ME in bedwang gehouden te worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing