Welke voedingsmiddelen verlagen het cortisol gehalte in ons lichaam?

Bestaan er voedingsmiddelen, kruiden of planten die het cortisol-gehalte in ons lichaam verlagen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Jazeker, er zijn veel verschillende voedingsmiddelen die hieraan kunnen bijdragen. Om cortisol te verlagen kun je aan de volgende voedingsmiddelen denken: - tryptofaan (chocola) - magnesium (makreel, krab, avocado, vijgen, pruimen, bieslook, peulvruchten, noten, spinazie, amandelen, paddenstoelen, volkoren granen en kool) - vitamine C (verse rode paprika, sinaasappels, verse groenten, supplementen) - B- vitamines (fruit, groente, noten, volkoren producten en bonen - Omega 3 vetten (makreel, haring, ansjovis en sardines, tonijn, wilde zalm, schelvis en forel. Plantaardige bronnen zijn: lijnzaad(olie), Chia Zaad, walnoten en groene groenten als spinazie, postelein, zeewier en spirulina) - Flavonoiden (chocola, groene/zwarte thee,

Bronnen:
www.voorhethart.nl

Cortisol is een stresshormoon. Een gezond voedingspatroon helpt mee, maar er komen meerdere factoren bij kijken. Je zult meer moeten doen dan enkel maar je voeding aanpassen. Echter zijn er wel voldoende voedingsmiddelen (anti stress voeding) die samen met stress en -leefgewoonte beheer je cortisol kunnen verlagen. Eten zoals chocolade, vitamine C, groene thee, vitamine B, Magnesium, Omega3, en Tryptofaan, Kwark, kalkoen, kip, kippenlever, tofu, zalm, amandelen, pinda’s, walnoten, bananen, ananas, melk, honing, tarwebrood en een biertje bevatten bijvoorbeeld veel tryptofaan. "Het is van belang dat je leert om effectief met stress om te gaan, zodat je altijd voldoende cortisol over hebt voor situaties waar je het écht nodig hebt. Daarnaast zijn voldoende nachtrust, regelmatig bewegen en een gezond voedingspatroon essentieel voor een gezond cortisolgehalte. Als je veel onbewerkte, natuurlijke en bij voorkeur biologische rauwe voeding eet krijg je een grote variatie aan vitamines en mineralen binnen die allemaal bijdragen aan een uitgebalanceerde hormoonhuishouding. Op deze manier blijf je stress en je stresshormoon cortisol op een natuurlijke en gezonde manier de baas". "Als het lichaam veel cortisol produceertkan dit leiden tot slapeloosheid. Als je onvoldoende nachtrust krijgt kan de hormoonhuishouding uit balans raken, wat weer tot allerlei degeneratieve ziekten kan leiden. Symptomen van een hoge cortisolproductie in het lichaam zijn wolfszweer, osteoporose, fibromyalgie, onbedwingbare trek in suiker of zout, spijsverteringsproblemen, allergieën, gevoel van stress, verwarring, huidproblemen, ademhalingsproblemen, concentratieproblemen en geen zin in seks". Ik heb een aantal links bijgevoegd waarin je allerlei tips vind voor goede voeding en balans in geval van een hoog cortisol gehalte. Succes ermee, en niet stressen ;-) http://www.valtaf.nl/artikel/7307/wat-is-cortisol/ http://www.circadian.nl/cortisol/ http://www.voorhethart.nl/index.php?q=content/antistress-voeding-0 http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?cod=430&id=473&page=9

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100