Hoe kan ik leren genieten van sporten ? Van lopen bijvoorbeeld ?

Ik zou zo graag terug willen sporten. Enkele jaren geleden was dit verplichte kost voor mijn job en ik had toen een afgetraind lichaam. Ik ben zeker niet te dik, maar ik ondervind dat ik bij de minste beweging zo stijf als een plank ben, bv als ik mijn gras af doe kan ik 2 dagen bijna niet doorgaan.. erg gesteld. Ik vind het al teveel om sportschoenen aan te trekken, ik heb er echt een degout van gekregen.. iemand tips? Ik heb al gedacht aan een loopmaatje maar niemand van mijn vrienden woont in de buurt :-(

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet je zeker dat daar geen medische aandoening aan ten grondslag ligt? Geen andere symptomen zoals moeheid of gewrichtspijnen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk wel dat ik zo gezond ben als een visje, ik hoop dat alleszins ;-)

Het beste antwoord

Mogelijk wil je te veel in 1 keer.
Je hebt een tijdje niet getraind, en je bent minder in vorm. Je moet dat accepteren en niet verwachten dat je gelijk weer alles kunt. Klinkt hard, maar zo is het nu eenmaal.

Begin eerst eens rustig, elke dag een halfuur lopen. Rondje om het blok, misschien een parkje of bos in de buurt. Elke dag een half uur, om er een ritme in te krijgen.
Geniet van de natuur, wat je allemaal ziet, hoort en ruikt.

Als je dit een tijdje volhoud word je vanzelf minder snel moe, en komt het ritme er in en ga je het leuk vinden. En dan kun je gaan varieren, probeer eens een stukje fietsen, ga eens zwemmen. Kijk rond of je een proefles van iets kunt volgen.
Ga opnieuw op zoek naar iets dat je leuk vind om te doen.

Je hoeft niet per se te gaan hardlopen als je niet wilt, maar mocht je toch willen beginnen, dan raad ik een cursus van iRun of Start2Run aan. http://www.irun.nl/
Deze worden door het hele land gegeven, vast wel bij jou in de buurt. Hierbij ga voor iets van 6 weken lang elke zaterdag oefenen met een groepje mensen, en word je begeleid door een hardlooptrainer. Erg leuk, heb het zelf ook gedaan laatst, veel van geleerd.
Ritsuka
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Probeer dan eens vrienden te worden met het loopprogramma van Evy Gruyaerts, de start-2-run sessie.
Zij begeleid je hele looptraining met leuke MP3-muziek en zij vertelt je wanneer je moet lopen en wanneer je weer mag wandelen.
Het programma kent een goede opbouw.
Oke, 't is even een paar weken even doorzetten, gewoon de knop om en gaan, maar op een gegeven moment ga je er echt wel weer van genieten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Informeer bij een hardloopclub in de buurt. Hiet begin je bij het begin met allemaal beginners. Zo leer je ook weer nieuwe mensen kennen.