welke stof word er aangemaakt als je boos word?

soms als ik heel erg boos word (gebeurt niet al te vaak) dan wil ik eigenlijk iemand iets aangadoen maar durf niet, dan opeens word alles wazig en word alles gefocused op die gene die ik iets wil gaan doen, het lijkt wel alsof ik nergens anders aan kan denken en mijn zicht word enkel pe berkt op die gene ik kan dan alleen maar horen wat ik zelf zeg, welke stof in mijn hersenen word hier aangemaakt? enkel adrenaline? of

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8K

Antwoorden (2)

Bron 1:
Boosheid is een emotie, een gevoel waarmee iedereen wel eens te maken heeft. Boosheid gaat gepaard met emotionele spanning. Als u boos bent, verhoogt dat de bloeddruk en maakt dat het hart sneller gaat kloppen. Dit is een natuurlijke reactie van het lichaam op gevaar. Het “gevaar” hoeft niet altijd een werkelijke bedreiging te zijn; het kan bijvoorbeeld ook een gedachte zijn die iemand boos maakt. De boze gevoelens verdwijnen meestal weer als de dreiging van het gevaar verdwijnt. Boosheid is geen “slechte” emotie; veel mensen luchten hiermee hun hart. Het is wel belangrijk voor uzelf en voor anderen hoe u met deze emotie omgaat.

Bron 2:
Adrenaline (Latijn: ad = bij, ren = nier dus: bijnier) is een hormoon en een neurotransmitter. Het is een catecholamine die wordt geproduceerd in het bijniermerg en in sommige zenuwcellen. Adrenaline komt in grote hoeveelheden vrij bij angst en stress, maar ook bij woede, kou, hitte, pijn en fysieke arbeid. Adrenaline is schadelijk als het in te grote hoeveelheden of te langdurig vrijkomt en een adrenalineverslaving kan ernstige schade aanrichten, maar in sommige gevallen is het noodzakelijk dat de stof wordt aangemaakt omdat het de alertheid verhoogt en meer energie geeft.
Inhoud

Het snel vrijkomen van grote hoeveelheden adrenaline maakt deel uit van de vecht- of vluchtreactie. In geval van gevaar is dat nuttig omdat door te vechten of te vluchten er een grotere kans om te overleven ontstaat. Daarbij stijgt de bloeddruk door perifere vaatvernauwing en versnelt de hartslag waardoor er meer bloed rondgepompt kan worden. De pupillen worden groter, de ademhaling versnelt, en de handpalmen gaan zweten. De bloedtoevoer naar de darmen wordt verminderd. Ook wordt het gevoel van tijd beïnvloed: gebeurtenissen lijken trager te verlopen waardoor iemand sneller kan reageren. Bijvoorbeeld: als een hond achter een persoon aanzit gaat de persoon uit angst rennen. De persoon wil niks anders dan overleven.

-----

Bij jou zal beide gebeuren, de adrenaline zorgt voor dat gevoel van 'de ander iets aan willen doen'?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Perfect, zeer zelden maar soms heb ik ook teveel adrenaline ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat ligt aan je eigen inschatting viri op dat moment. Soms moet je rennen en soms is dat niet mogelijk en moet je aanvallen. Het gevoel en de benodigde adrenaline voor beide acties zijn hetzelfde.
Ik denk dat de combinatie van adrenaline en testosteron dat gevoel oplevert. Door testosteron voel je je meer superieur en onkwetsbaar waardoor je de risico's van een vechtpartij lager inschat en de angst vermindert ten gunste van agressie.
Verder heeft het meer te maken met hoe je hersenen (precortex) nog in staat zijn dat gevoel te onderdrukken. De meeste mensen houden zich gelukkig over het algemeen in.