Hoe kom ik van prikkelende ogen af? (Allergie)

Sinds vanacht door de kat een heftige allergie gekregen, mijn ogen kwamen blijkbaar in contact met iets in het vacht waar ik niet tegen kan... Verkoudheid komt er ook bij kijken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Allereerst: als je je kat al langer hebt zonder allergische klachten, dan is de kans dat het gaat om een allergische reactie erg klein.
Je zegt terloops ook dat je verkouden bent. Verkoudheid is een virusinfectie van het neusslijmvlies. Ditzelfde virus kan ook het oogwit infecteren. Heel vaak gebeurt dit ook. Dit geeft klachten van jeukende en tranende ogen. Soms is het oogwit dan wat roze verkleurd. Al met al dus dezelfde klachten als bij een allergie.
Zo'n infectie, een virale conjunctivitis, gaat meestal met een paar dagen over. Koelen met een koude, natte doek en indifferente oogdruppels van de drogist geven vaak verlichting. Belangrijk is dat het virus erg besmettelijk, voor jezelf en anderen. Dus steeds handen wassen als je je ogen of het gebied eromheen of je tranen hebt aangeraakt.

Mocht je toch zeker weten dat je allergisch bent, dan kan je een anti-allergie neusspray proberen. Die werken ook tegen de oogklachten. Helaas geldt er dan maar één logisch medisch advies: je kat zou het huis uit moeten.

Helpt dit allemaal niet, als je ogen pijn doen, als je niet meet scherp ziet, of als licht in je ogen pijnlijk is, dan moet je zeker naar een arts toe.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De kat heb ik langer en dit is mijn eerste ervaring met een virus bij de kat. Het is dan inderdaad een virusje aangezien ik geen duidelijke allergie heb bij katten.
Het trekt inmiddels wat weg en heb oogdruppels gekocht en veel water gedronken. Jullie allemaal bedankt voor de adviezen!

Andere antwoorden (3)

Probeer een afspraak bij de huisarts te maken. Hopelijk kun je voor het weekend terecht. Hij kan je wellicht medicijnen voorschrijvwn tegen de gehele allergie. Pillen of druppels die de klachten verminderen.

Voor nu, ga naar de apotheek of drogist en haal oogdruppels. Ik gebruik ze zelf ook tegen allergie. De pijn en jeuk verdwijnen gelijk en dit lucht enorm op natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Slik allergie pillen en drink veel water. Ik merk als ik zelf een allergie aanval heb dat ik niets anders hoef te drinken als water.
Deze allergiepillen heb je misschien al wel en anders kun je even naar de huisarts. Tegenwoordig kun je ze ook bij verschillende drogisten halen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik weet trouwens niet of je lenzen hebt draag ze niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo, Je bent denk ik allergies voor je kat. Ik begrijp dat je veel van kat houd maar ik denk dan dat het verstandiger is om weg te doen. Je kunt ook je oog druppelenndat verzacht te prikkels. Succes