Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke soorten plasmadonaties heb je en wat houden deze in?

Ik ben nu plasadonor, maar er zijn verschillende soorten donaties voor plasma heb ik gehoord. Je hebt Q-plamsa maar ook Z-plasma (wat ik geef) Ik geloof dat er nog twee zijn, welke zijn dat? En kan iemand mij uitleggen wat het verschil hiertussen is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb tot nu toe alleen gevonden dat q-plasma plasma van 1 enkele donor is. Ik vermoed dan Z plasma van meer donors door elkaar is. Verder vind ik nog SD plasma (Solvent Detergent), alles hier: http://www.sanquin.nl/repository/nl/over-sanquin/sanquinavonden/Presentatie_Nico_Vreeswijk.pdf En deze link: http://www.sanquin.nl/bloed-geven/ik-geef-bloed/donatiesoort/specifiekeplasmadonaties/

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Bloedplasma wordt uit bloed gewonnen door het bloed te centrifugeren met een snel ronddraaiend apparaat. Het plasma dat zo wordt gewonnen wordt direct ingevroren en opgeslagen bij een temperatuur van -18°C. Bloedplasma wordt opgeslagen in hoeveelheden van 200 à 250 ml en moet binnen een jaar worden gebruikt. Plasma is er in verschillende vormen, zoals vers ingevroren plasma (een vorm van plasma die vloeistoffen en stollingseiwitten bevat), ontdooid plasma (opgewarmd plasma dat bij een temperatuur van 4°C wordt bewaard) en antihemofiliefactor concentraat (een plasmaproduct dat ontstaat door opwarming en afkoeling van het plasma).

Buiten het Q plasma bestaan de volgende plasma's, Octaplas is een gepoold SD-behandeld plasma, het plasma is afkomstig uit het
buitenland van (on)betaalde donors
Octaplas LG is een gepoold SD-behandeld plasma dat een prionreductie-stap
heeft ondergaan, het plasma is afkomstig uit het buitenland van (on)betaalde
donors.
Omniplasma ondergaat hetzelfde productieproces als Octaplas LG, alleen
betreft het hier plasma afkomstig uit Nederland van vrijwillige en
onbetaalde donors.
Bij het productieproces van Octaplas LG en Omniplasma is de tijdsduur van de
SD-behandeling korter, dit heeft een gunstig effect op de voor SD-
chemicaliën labiele eiwitten proteïne S en alpha2-antiplasmine. De verkorte
SD-behandeling leidt niet tot een afname van de virusveiligheid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding