Waarom ruikt mijn zweet naar wiet?

Nou is dit niet vervelend, maar ik ben wel nieuwsgierig waarom dit is? Overigens heb ik dit niet altijd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.1K
Amadea
11 jaar geleden
Ik vind wiet stinken. Hoe kom je erbij dat jouw zweet daar naar ruikt? Of gebruik jij dat spul?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Genant, maar heel soms heb ik dat ook, en ik rook/gebruik het niet eens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet dat de geur van zweet niet door jouzelf komt, maar komt door jouw vocht ('zweet') waar bacteriën van buitenaf in komen waardoor die geur ontstaat. Aangezien je niet de enige bent zal dit dus gewoon een logisch gevolg zijn van een bepaalde bacterie in de lucht die voor deze bepaalde geur zorgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Al eens een andere bodylotion/deodorant/douchegel gebruikt?

Antwoorden (3)

bij het transpireren werkt je lichaam ook afvalstoffen naar buiten. als je wiet hebt gerookt onlangs, kan je zweet daardoor naar wiet ruiken.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb al jaren geen wiet gerookt.
Misschien bedoel je een ammoniakgeur. Als je niet gezond eet, een tijdje onevenwichtige voeding hebt gehad, dan kan dat een afbraakproduct zijn. Er worden dan in je lichaam eiwitten afgebroken en dat veroorzaakt die geur. Dat verklaart meteen ook waarom je het maar af en toe hebt, want je eet daarna kennelijk weer een poos gezonder.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over het algemeen eet ik gezond dus daar kan het niet aan liggen.
Amadea
11 jaar geleden
Slik je voedingssupplementen? Daar kan het ook door komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee ik slik niets.
Amadea
11 jaar geleden
Heb je dan last van vermoeidheid, of veel dorst?
Antoni
11 jaar geleden
Amadea, de geur van wiet is een zoete, weeë geur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad Amanda, totaal niet te vergelijken met ammoniak.
Wellicht staat hierin je antwoord. Nergens is echt te vinden wát welke geur afgeeft. Jij kunt het bijvoorbeeld bij bepaalde kruiden krijgen terwijl ik het met de weinig eten kan krijgen.
Als je het antwoord echt wil weten kun je een 'dagboek' bijhouden waarin je kijkt wat je hebt gedaan en gegeten, en wanneer je deze geur ervaarde.

''Daarnaast spelen de bacteriën op de huid ook een belangrijke rol bij de geurvorming. De bacteriën zetten zweetvocht en afvalstoffen om in allerlei andere stoffen. En die ruik je. Maar ook je voeding heeft invloed op je zweetgeur. Als je veel knoflook eet, komt die geur uit je poriën. Ook sterke kruiden (zoals kerrie), uien en alcohol komen terug in de geur van je transpiratievocht.

Als je veel zweet kun je deze voedingsmiddelen dus beter vermijden om frisser te ruiken. Ook door veel water te drinken, kun je ervoor zorgen dat je zweet minder sterk ruikt.

Ammonia
Soms kan het zweet tijdens het sporten naar ammonia ruiken. Dan heb je waarschijnlijk te zwaar getraind en te weinig gegeten. Op zo'n moment gaat je lichaam eiwitten verbranden, met ammoniak als bijproduct. De geur daarvan komt terug in transpiratie. ''