Helpt biefstuk tegen een blauw oog?

Dat zie je vaak in tekenfilms of hele oude films.
Deed men dat vroeger echt en hielp dat ook?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag
Je ziet het inderdaad altijd bij van die tekenfilms
Zelf nooit bij stilgestaan

Het beste antwoord

Het is gewoon een oude volkswijsheid. Men zal het vroeger best gedaan hebben, net zoals wielrenners die een biefstuk in hun broek deden, bij zadelpijn.

In tekenfilms en oude films, b.v. Laurel & Hardy, zie je ook mensen na een enorme valpartij vrolijk verder lopen. En in tekenfilms komt er altijd stoom uit de oren, als iemand kwaad is. Ik zie dat zelden in het dagelijks leven ;-)
We zien dus allerlei zaken in tekenfilms die niet kloppen, maar die we voor zoete koek aannemen, omdat het gewoon grappig is. Want iemand met een blauw oog is al leuk, maar met een biefstuk erop wordt het helemaal grappig. Het accentueert de ernst van de situatie :-)

Zo'n verhaal gaat gewoon een eigen leven leiden, en de associatie blauw oog en rauwe biefstuk zal blijven bestaan, ondanks dat het onzin is.

De reden dat het is ontstaan, kan liggen in het feit dat juist een rauwe biefstuk goed koud moet zijn, wil je 'm goed houden. En juist iets heel kouds werkt verlichtend op de pijn bij een blauw oog. Een flink koude biefstuk helpt dus even goed als een koud washandje, maar een biefstuk is wat grappiger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"maar een biefstuk is wat grappiger" en omdat ie het best op kamertemperatuur de pan in gaat is ie na een half uurtje op je oog precies goed om die pan in te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij hebt het goed bekeken! Een minder blauw oog, EN een lekkere biefstuk! 2 vliegen in één klap! :-)

Andere antwoorden (1)

Een biefstuk is om op te eten :-) jammie.
Iets kouds helpt wel om de zwelling tegen te gaan, dus als de biefstuk goed koud is zal ook dat wel helpen. Nooit uitgeprobeerd trouwens.