Wat zijn dit voor bultjes?

Kwam er net achter dat ik weer van die rare bultjes op mijn elleboog heb, wat is het precies? Ze jeuken trouwens soms ook..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (2)

Dit zou het kunnen zijn, maar dit zijn niet echt bultjes maar blaasjes, mijn nichtje heeft hier last van, vandaar dat ik hier aan denk .Dermatitis herpetiformis is een auto-immuunziekte waarbij groepjes hevig jeukende, kleine blaasjes en netelroosachtige zwellingen ontstaan.
Anders dan de naam doet vermoeden, heeft dermatitis herpetiformis niets te maken met het herpesvirus. Bij mensen met dermatitis herpetiformis wordt het immuunsysteem op onduidelijke wijze geactiveerd door gluten (een eiwit) in tarwe-, rogge- en gerstproducten, waarbij het eigen immuunsysteem delen van de huid aanvalt en waardoor uitslag en jeuk ontstaan. Mensen met dermatitis herpetiformis kunnen ten gevolge van de overgevoeligheid voor gluten coeliakie krijgen.
Bij deze mensen komen ook vaker andere auto-immuunziekten voor, zoals schildklierontsteking (thyreoïditis), systemische lupus erythematodes, sarcoïdose en diabetes. Bij mensen met dermatitis herpetiformis kan soms ook een lymfoom van de darmen ontstaan.
De kleine blaasjes ontstaan meestal langzaam en vooral op de ellebogen, knieën, billen, onderrug en rug van de hand. Soms verschijnen ze op het gezicht en de hals. Er is vaak hevige jeuk of een branderig gevoel. Ontstekingsremmers, zoals ibuprofen, kunnen de uitslag verergeren.

Diagnose en behandeling
De diagnose wordt gesteld op basis van een huidbiopsie, waarbij in het stukje huidweefsel antilichamen van bepaalde soorten en in bepaalde patronen worden aangetroffen.
De blaasjes gaan zonder behandeling niet weg. Het geneesmiddel diafenylsulfon voor oraal gebruik geeft bijna altijd binnen één tot twee dagen verlichting. Regelmatig bloedonderzoek is hierbij noodzakelijk. De behandeling met geneesmiddelen kan meestal worden gestaakt zodra de ziekte onder controle is en de patiënt minimaal zes maanden een streng glutenvrij dieet heeft gevolgd (zonder tarwe, rogge of gerst). Sommige patiënten moeten echter het geneesmiddel altijd blijven gebruiken. Meestal veroorzaakt een nieuwe blootstelling aan gluten, hoe gering ook, een nieuwe uitbraak van blaasjes. Een glutenvrij dieet kan het ontstaan van lymfoom van de darmen voorkomen.

Ga sowieso even naar je huisarts, deze zal je onderzoeken en een diagnose stellen.
Dit is de enige manier om daadwerkelijk te weten te komen wat het is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit lijkt verdacht veel op een milde vorm van eczeem. Even bij de huisarts een zalfje helen en je bent er zo weer van af.
jc54