"Bij een verslaving verliest de gebruiker de controle over het gebruik. Als u herhaaldelijk merkt dat u meer gebruikt dan u zich heeft voorgenomen, als u niet kunt stoppen en als u een groot deel van de dag (in gedachten of in het echt) bezig bent met gebruik, dan is er sprake van een (beginnende) verslaving. We spreken hier over genotmiddelen, maar je kunt ook verslaafd raken aan een activiteit, zoals gokken, internet of gamen of medicijnen:

Verreweg de meeste pijnstillers, en zeker de pijnstillers die vrij verkrijgbaar zijn, zijn niet verslavend. Morfine (alleen op recept) is echter wel verslavend. Als u dit onder toezicht van een arts gebruikt, kan deze het risico op verslaving goed inschatten. Ook pijnstillers met codeïne (verwant aan morfine) kunnen verslavend zijn. Verslaving aan pijnstillers komt niet zo vaak voor. Wel raken veel mensen afhankelijk van slaap- en kalmeringsmiddelen (benzodiazepinen). "

Strepsils horen hier niet bij dus nee daar kun je niet verslaafd aan raken zoals men bedoelt bij een medicijnverslaving, dus zoals wat hierboven staat. Wel noemen mensen het zo als ze iets heel veel en vaak nemen. Men zegt bijv dat men verslaafd is aan drop of nagelbijten. Dat betekent niet dat er stoffen in drop zitten waardoor je niet meer kunt stoppen met drop eten maar je doet het gedachteloos en dan is het ook lastig om te stoppen. Je krijgt een bepaald gevoel als je dat doet of een bepaald gevoel als je het niet doet, vergelijk met gokken of internetten. Of dat bij jou het geval is (als je het daarom vraagt) is makkelijk te testen: stop er mee. Als dat makkelijk lukt is het geen 'verslaving'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, daar kan je niet verslaafd aan raken. Maar het lijkt mij niet verstandig om er veel van in te nemen, en dat langer dan een week te doen. De werkzame bestanddelen van strepsils zijn amylmetacresol 0,6 mg en 2,4-dichloorbenzylalcohol 1,2 mg. Deze stoffen hebben een antiseptische werking. Andere bestanddelen (hulpstoffen) zijn steranijsolie, pepermuntolie, menthol, wijnsteenzuur, cochenille-rood A (E 124), azorubine (E 122), suiker, en glucose.

In de bijsluiter staat alleen dat je ze niet langdurig mag gebruiken, maar helaas niet wat dan de gevolgen zijn. Wel is het zo dat een zuigtablet ongeveer 1,5 gram suiker bevat, en daarom niet geschikt is voor mensen die lijden aan erfelijke fructose-
intolerantie, glucose-galactose malabsorptie syndroom of sucrase-isomaltase deficiëntie. Het innemen van suiker kan bij deze aandoeningen maagdarmklachten en diarree veroorzaken. Ook bevat het 1 gram glucose per zuigtablet.

Strepsils Original bij beginnende keelpijn en Strepsils Sinaasappel & Vitamine C bij beginnende keelpijn bevatten azokleurstoffen. Deze kleurstoffen kunnne allergische reacties, waaronder astma veroorzaken. Overgevoeligheidsreacties voor deze kleurstoffen komen vaker voor bij personen met een overgevoeligheid voor acetylsalicylzuur.

Gezien de aard van het product lijkt een overdosering onwaarschijnlijk en zou derhalve geen aanleiding tot problemen moeten geven, anders dan maagdarmklachten die als zodanig behandeld moeten worden.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
natuurlijk kun je wel verslaafd raken aan strepsils ... je kunt overál verslaafd aan raken ...
Amadea
11 jaar geleden
Het is maar wat jij verstaat onder verslaving. Ik zie dat als iets waar jij denkt dat je er zonder niet kunt leven, je móet het hebben anders voel je je rot. Dat gaat met strepsils echt niet gebeuren!
Jazeker, je kunt eigenlijk overal aan verslaafd raken.
Alles waar je meer van 'gebruikt' dan de eigenlijke bedoeling is een vorm van verslaving en zeker met medicijnen is dat niet de bedoeling!

Lees altijd goed de gebruiksaanwijzing van produkten, dan weet je wat "verantwoord" gebruik is.