Wat betekent het als iemand je naam verkleind?

Een vriendin van me kent op het werk een jongen en die noemt haar soms Evelientje. (haar echte naam is Eveline) Ze vroeg me dus wat de achterliggende betekenis is als iemand je met een verkleinwoord noemt.
Ze kunnen goed met elkaar overweg.
Ik dacht zelf dat hij je wel aardig vind maar ik weet het niet helemaal zeker, dus vandaar deze vraag.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je schrijft dat ze goed met elkaar overweg kunnen, dus dan denk ik inderdaad met jou, dat hij haar aardig vindt. Er zijn mensen die er moeite mee hebben iemand gewoon te zeggen "ik vind je aardig, leuk etc." Op zo'n manier laten ze dat dan blijken.

In 99% van de gevallen betekent dat je iemand lief vindt. In 1% van de gevallen is het cynisch bedoelt. Toegevoegd na 18 seconden: Bedoeld

Mannen hebben het vaak over hun vrouw als "het vrouwtje". Dat kan heel lief en aardig bedoeld zijn, maar het komt toch ook wel wat minderwaardig over. Er zijn ook mannen die een vrouwennaam verkleindwoord gebruiken om aan te geven dat "dat vrouwtje" toch eigenlijk niet veel voorstelt. Dus: Hij kan iemand aardig vinden en het lief bedoelen. Hij kan iemand kinderachtig vinden en zichzelf verheven voelen. Het kan heel "uit de hoogte" klinken. Hij kan iemand minderwaardig vinden, niet de moeite om de echte naam te gebruiken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100