hoe kan het dat je zomaar urine verliest zonder het te voelen ?

hallo allemaal

ik heb een vriendin en die heeft mij al een paar keer verteld dat ze urine verliest ( kleine beetjes ) bij bepaalde handelingen.
wanneer dat precies gebeurt weet ze zelf ook niet maar wat ze dus wel vertelde is dat halverwege de dag haar ondergoed al nat is of begint te worden .
ik vroeg haar ook naar of het misschien kwam doordat ze is ontmaagd maar ze zei dat ze nog maagd is.
ook komt het niet door haar leeftijd neem ik aan want ze is nog maar 17.
zelf heb ik gelukkig hier geen last van maar ik kan me voorstellen dat zo'n probleem erg vervelend is.
mijn vraag is dus eigenlijk hoe zou het kunnen komen dat ze zomaar urine verliest en hoe komt ze er vanaf ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (2)

Je hebt verschillende soorten incontinentie: stressincontinentie, aandrangincontinentie, overloopincontinentie of een gecombineerde vorm van urineverlies.

Verslapte bekkenbodemspieren door een bevalling, dat zal het niet zijn.
Maar dit kan wel: Urineverlies bij lichamelijke activiteit of druk verhogende momenten noemt men stress- of inspanningsincontinentie. Dan kun je een scheutje urine verliezen als je hard lacht, hoest, niest of wanneer je iets optilt of traploopt. En ja, het kan ook tijdens seks of het sporten voorkomen. In al deze situaties neemt de druk in je buik en dus de druk op je bekkenbodem toe. Als je een verslapte bekkenbodem hebt is de plasbuis uitgezakt en verlies je dus sneller een beetje urine.

Overloopincontinentie is urineverlies bij een overvolle blaas. Dit kan een gevolg zijn van een slechte blaasfunctie of van een slappe blaasspier die niet goed samentrekt.

Al met al is de precieze oorzaak bij jouw vriendin dus niet te geven. Ik zou haar aanraden naar de dokter te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De urineblaas heeft 2 sluitspieren . De binnenste word zonder onze controle bediend. De buitenste sluitspier hebben we zelf onder controle. Deze sluitspieren worden geholpen door de bekkenbodemspieren. Een spier kan verzwakken door ziekte, zwangerschap, ontstekingen enz. Zo kan dus in gradatie's de sluitspieren minder goed afsluiten. Dan kan het zijn dat bij een inspanning, niezen hoesten, bruukse beweging , koude enz urineverlies voorkomen. Omdat het spieren zijn kunnen deze ook getraind worden, waardoor ze terug beter functioneren. Als je dit probleem hebt kan je toch beter eens contact opnemen met de huisarts.
Robby BB