Wat is dit voor een uitslag? (zie foto)

Mijn zusje heeft dit ongeveer 2 weken, en het veregerd met de tijd. Weet iemand wat dit is, of heeft iemand er ervaring mee? Als het erger word gaan we naar de huisarts, maar misschien is het helemaal niet ernstig.

Als het nodig is:
Ze is bijna 11
Ze is niet vaak ziek
Ze heeft ook soms zomer uitslag(maar dat ziet er heel anders uit)

Toegevoegd na 1 minuut:
Het zijn een soort van blaasjes, gevuld met vocht (doet me denken aan een brandwond)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.7K
Amadea
11 jaar geleden
Zit het op haar rug, of (ook) elders?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het begon op haar buik, toen op haar rug, en nu ook op haar zij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even mee naar de dokter als het zich verspreid!

Het beste antwoord

Het meest waarschijnlijk lijkt mij gordelroos. Omdat er namelijk geen jeuk maar pijn beschreven wordt, en het gebied zich uitbreidt.

Gordelroos, ook wel Herpes zoster genoemd, is een lastige huidinfectie die gepaard gaat met rode huidplekken en met vocht gevulde blaasjes die ineens kunnen opkomen. Een gordelroosinfectie wordt veroorzaakt door hetzelfde virus dat bij kinderen de welbekende waterpokken veroorzaakt, het Varicella zoster virus.

Gordelroos geneest over het algemeen spontaan. Maar het is toch aan te raden contact op te nemen met jullie huisarts voor diagnose, informatie en behandeling. Meestal kan worden volstaan met pijnbestrijding en een therapie voor de blaasjes.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het lijkt veel op eczeem,hier kan ze bij de huisarts een recept voor crème of zalf voor krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt erg op wat mijn zoon (ook 11) een paar weken geleden had. We zijn ermee naar een apotheek geweest (waren we toevallig) en toen werd gezegd dat het een allergische reactie was. Een week of wat smeren met zalf en cetarizine (pilletjes tegen allergie) slikken en het is nu zo goed als weg.

Maak gewoon even een afspraak met je huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Krentenbaard is een huidinfectieziekte die wordt veroorzaakt door bacteriën. Het wordt ook wel kinderzeer, impetigo of impetigo vulgaris/contagiosa genoemd. De aandoening is onschuldig, maar wel zeer besmettelijk.
De eerste symptomen van krentenbaard ontstaan één tot drie dagen nadat iemand is besmet. Er ontstaat een uitslag op de huid die meestal op de hals of in het gezicht begint. Deze uitslag kan zich uitbreiden naar het gehele lichaam. Het kan zelfs voorkomen dat de uitslag op de hoofdhuid, de oksels of de voetzolen komt te zitten, maar meestal bevindt het zich vooral rond de neus en de mond. De uitslag bestaat in het begin uit bultjes en deze zullen later veranderen in blaasjes. Daarna gaan de blaasjes kapot en zal er pus uitkomen. Er zullen zich korstjes op deze wondjes vormen. De uitslag is niet pijnlijk, maar het kan wel een cosmetisch probleem zijn.
Meestal gaat krentenbaard vanzelf over binnen een tot drie weken. Door niet te krabben en de uitslag zo min mogelijk aan te raken kunt u ervoor zorgen dat het virus zich niet over het gehele lichaam verspreid. Tevens bevordert dit het genezingsproces. De huid zal zich ook sneller genezen door een goede hygiëne. Na de genezing zullen er geen littekens achterblijven. Als u eenmaal krentenbaard heeft gehad, bent u meestal immuun geworden voor deze ziekte. Dit is echter niet bij iedereen het geval. Als uw weerstand heel laag is, is er alsnog een kans dat u opnieuw de aandoening krijgt.
Het is goed om krentenbaard te behandelen, omdat het dan sneller geneest en de kans op besmetting kleiner is. Hiervoor kunt u langs een arts gaan en hij zal in de meeste gevallen antibiotica voorschrijven. Dit gaat infecties tegen en zorgt ervoor dat het niet meer besmettelijk is. Op die manier kan verdere verspreiding worden tegengegaan. Vooral bij kinderen is een behandeling met antibiotica van groot belang, omdat zij erg gemakkelijk andere kinderen kunnen besmetten. Dit gebeurt tegenwoordig heel vaak in de crèche of op school, omdat kinderen hun speelgoed met elkaar delen en elkaar veel aanraken.
Krentenbaard komt vooral voor bij kinderen tussen de twee en de tien jaar oud. Krentenbaard bij volwassenen komt zelden voor, omdat er vaak al immuun voor zijn geworden. Dit kan komen doordat ze de ziekte al een keer hebben gehad of doordat hun afweersysteem is versterkt. Mensen met een verlaagde weerstand hebben nog steeds kans op deze aandoening.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit zou het kunnen zijn, al kan ik de foto niet bekijken, maar zeker is dat natuurlijk niet, dus een bezoekje aan de huisarts is zeker aan te raden. Meestal hebben meer kinderen in de omgeving last van krentenbaard.
Amadea
11 jaar geleden
Ik heb als kind impetigo gehad, en m'n broertje en zusje kregen het dus ook. Hoofdkenmerk: verschrikkelijke jeuk! We werden meerdere keren per dag met een speciale zalf ingesmeerd, en dan verband erom zodat we de blaasjes niet stuk konden krabben. Als we uitgingen hadden alle omstanders medelijden met ons, en dachten dat we een auto-ongeluk hadden gehad...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, de jeuk is vreselijk, daarom is het niet krabben ook zo moeilijk.