Krijgt een Patient met alcoholisch leverfalen een transplantatie?

Het gaat om een patiënte in België. (de Nederlandse en Engelse regels heb ik op goeievraag gevonden)
Haar lever is kapot gezopen door 2..3 flessen witte wijn per dag en omzeggens geen eten, behalve junk food af en toe.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Wie komt in aanmerking voor een levertransplantatie? In 68 procent van de gevallen wordt deze uitgevoerd omwille van levercirrose, waarbij de lever verschrompelt. Meestal is dat een gevolg van hepatitis C, soms van alcoholmisbruik.
Potentiële transplantatiepatiënten ondergaan een strenge selectieprocedure. Het spreekt voor zich dat een patiënt van wie de lever beschadigd raakte door alcoholmisbruik, volledig van zijn verslaving af moet zijn voor hij in aanmerking kan komen. Zoniet dan is de transplantatie namelijk zinloos.
In principe mag een patiënt met een verleden van drankmisbruik pas op de wachtlijst als hij zes maanden geen alcohol heeft gedronken. Via een leverbiopsie kunnen de medici letsels door recent alcoholmisbruik opsporen. Ook gaat een psychiater na of de patiënt gemotiveerd is om definitief te stoppen met drinken. Belandt hij/zij eenmaal op de wachtlijst, dan blijven er geregelde controles plaatsvinden door onaangekondigd bloednames te doen en aan de huisarts te vragen mee een oogje in het zeil te houden.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik neem iets waar van"" eigen schuld dikke bult""