ik heb mijn menstruatie twee weken geleden gehad en verlies nu al weer beetjes bloed wat is er toch aan de hand ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
26.6K

Het beste antwoord

Doorbraakbloedingen
Een doorbraakbloeding is een tussentijdse bloeding in je menstruatiecyclus. De meeste vrouwen hebben hier wel eens last van. Het is vervelend, maar gelukkig niet schadelijk.
Wat is een doorbraakbloeding?
Tussen je menstruatie door kun je soms wat bloed verliezen. Dit heet een doorbraakbloeding, of "spotting." Als er vrij veel bloed vrijkomt heet het een doorbraakbloeding, bij een paar druppels heel toepasselijk "spotting."

Meestal duurt dit verschijnsel maar een dag, maar het kan ook vergelijkbaar zijn met een normale menstruatie, en dus wel een paar dagen duren.

Vaak heb je hier last van als je voor het eerst de pil gebruikt, of als je bent overgestapt op een andere pil. Ook komt het regelmatig voor bij vrouwen die de pil doorslikken. Heb je de pil een tijdje doorgeslikt (zo'n drie maanden of langer) dan kan het verstandig zijn om een stopweek in te lassen.

10 tot 30% van de vrouwen heeft wel eens last van doorbraakbloedingen.

Is het schadelijk?
Nee, een doorbraakbloeding is niet schadelijk, wel heel lastig omdat je er natuurlijk niet op berekend bent. Zorg daarom dat je altijd tampons of maandverband bij je hebt voor dit soort gelegenheden!

Gebruik je de pil niet, dan kan bloedverlies wel schadelijk zijn:
Als je voor het eerst hebt gevrijd kun je bloed verliezen (niet schadelijk)
Als je zonder condoom hebt gevrijd, kan bloedverlies duiden op een SOA
Bloedverlies kan ook duiden op een poliep, of in ernstige gevallen, kanker.

Als je er niet gerust op bent, bezoek dan even de huisarts.

Wat kan ik er aan doen?
Als je 3 maanden na het gebruik van de pil nog steeds last hebt van doorbraakbloedingen, kan het raadzaam zijn over te stappen op een andere pil. Je kunt het beste vragen naar een andere pil met dezelfde, of een lagere hoeveelheid hormonen. Werkt dit niet, vraag dan om een zwaardere pil.

Als je een doorbraakbloeding krijgt terwijl je de pil hebt doorgeslikt (dus langer dan 3 weken achter elkaar) is het raadzaam om meteen te stoppen met de strip. Je lichaamgeeft aan dat het tijd is om ongesteld te worden, dus het is het beste om daaraan toe te geven.
Slik je de pil niet door, dan moet je de strip gewoon afmaken, omdat hij anders niet meer betrouwbaar is.

Verder kun je er niets aan doen. De pil blijft overigens wel betrouwbaar tijdens zo'n doorbraak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar ik heb bijna 2 maand geleden een miskraam gehad en heb erna een prikpil gekregen van drie maand nu ben ik 3 weken geleden naar de gyni geweest en die wist mij te vertellen dat ik toch een eiersprong had wat normaal niet kon hij zij dat ik super vruchtbaar was heb dan mijn regels gekregen vlak erna en daarna gewoon sex gehad met mijn man en nu verlies in hier en dan inderdaat druppels bloed soms bruin soms rood maar toch al even wat is dat dan ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met het antwoord is niets mis, met de uitleg van je huisarts wel, ga daar naar toe en stel de vragen waar je antwoord op wilt hebben, tot dat je zeker weet dat je prikpil werkt, gebruik voorbehoedsmiddelen. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is wel handig als je alle info in je vraag vermeld.