Als ik mijn biceps train, merk ik dat ik mijn onderarmpen heel erg mee train. Hoe kan ik dit voorkomen?

Ik train met een gewicht met de ouderwetse manier om biceps te trainen: arm voor je uit strekken en dan alleen je onderarm naar je toe halen. Maar hierdoor merk ik dat ik mijn onderarmen ook heel erg mee train. Soms lijkt het wel alsof mijn onderarmen zo erg uitzetten na het trainen, dat ik moeilijker mijn handen kan bewegen zonder dat het pijn doet.

Mijn biceps groeien, maar mijn onderarmen ook en naar mijn idee gebeurt dit niet evenredig. Iemand een goede tip hiervoor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het is ook niet de bedoeling dat je je hele arm voor je uitstrekt. Je bovenarm moet zo dicht mogelijk langs je lichaam blijven en alleen je onderarm mag bewegen.

Ga staan met een dumbell in iedere hand, rug recht, armen naar beneden, de handpalmen naar het lichaam toe, benen lichtjes gespreid. Til vanuit de biceps een dumbell omhoog (niet vanuit de onderarm dus) tot aan de borst en hou de spanning even vast. Beweeg alleen de onderarm en hou je elleboog stil tegen je zij. Laat dan langzaam weer zakken en herhaal dit met je andere arm. Doe dit langzaam en gecontroleerd.

Dit is ook een goede oefening:
Ga op de punt van een vlak bankje zitten (of een keukenstoel zonder armleuningen) en neem een dumbell in de hand. Doe je benen een flink stuk uit elkaar, buig iets voorover, laat je elleboog tegen de binnenkant van je dijbeen rusten en strek de arm helemaal uit naar beneden. Til vervolgens de dumbell vanuit de biceps omhoog. Beweeg de bovenarm niet en til niet vanuit de onderarm.
In dit filmpje kan je zien hoe dat eruit ziet: http://www.youtube.com/watch?v=MM3REno4u6U&feature=youtu.be

Toegevoegd na 1 uur:
Hier zie je het nog duidelijker: http://www.youtube.com/watch?v=H7uPmpnQ1qQ
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh, en heb ik dan een min verdiend omdat jij het verkeerd uitlegt? Jij vertelde toch echt dat je je arm voor je uitstrekt.
Bij de oefeningen die ik beschrijf gebeurd dat totaal niet. Toch doe je iets heel verkeerd als je je onderarm zo zwaar mee traint. en doe je het dus niet precies zoals ik beschrijf.
De bedoeling is om met de juiste houding je biceps zoveel mogelijk te isoleren. Je onderarm werkt altijd iets mee, maar dat is minimaal als je het op de juiste manier doet.. Veel mensen DENKEN dat ze het goed doen, maar hebben toch een verkeerde houding of voeren een verkeerde beweging uit zonder het te beseffen. Dat kan naast ongewenste spieren trainen ook nog leiden tot blessures. Ik zou je dus adviseren om eens naar een goede sportschool te gaan en aan een professionele trainer te laten zien hoe je het doet. Naast een verkeerde houding kan het ook nog zijn dat je een te zwaar gewicht gebruikt waardoor je onderarm wel MOET meewerken om het gewicht omhoog te krijgen. Misschien gaat er ook iets mis tijdens de beweging.
Met woorden beschrijven is bij zoiets altijd lastig, je moet het gewoon zien. Welke spier je ook traint, je moet het ook echt VOELEN in die spier en niet teveel in allerlei andere spieren. Veel mensen doen maar wat en hebben totaal hun aandacht niet bij WAAR ze WAT voelen. Aandacht en concentratie is ook héél belangrijk. Als het niet goed voelt weet je dus meteen dat je iets niet goed doet. Soms is een minimale aanpassing in de houding of beweging al voldoende.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké, het leek even zo omdat er verder geen reacties en antwoorden zijn van iemand anders;-) Een anonieme min-stemmer dus, haha.. Tja, misschien dan toch eens op zoek naar een andere sportschool?
Niet elke sportschool is even professioneel en sommige geven wel eens foute adviezen. Dus....zoek gewoon de beste uit en vraag om een second opinion. Kan vast ook nog in een graris proefles of zo.
Hoe verklaart je huidige sportschool je probleem dan? En nogmaals, beschrijven is altijd lastig bij dit soort dingen, zien werkt veel beter. Soms kan het probleem in iets kleins zitten wat je net niet hebt beschreven. Een goede trainer die jou ziet zal hier vast wel raad mee weten.