Kan ik met mijn vmbo diploma kinderpsycholoog worden?

Ik wil graag kinderpsycholoog worden maar doe op dit moment VMBO 4.
Kan ik hiermee gaan studeren voor Kinderpsycholoog?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.1K

Antwoorden (4)

Je zult dan of via de havo of indien dat kan naar het VWO moeten en daarna naar de universiteit.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Psychologie is een HBO opleiding, niet universitair.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Herstel: het kan OOK als HBO opleiding. De aanvulling kinderpsycholoog doe je in 1 jaar en daar heb je aan mbo al genoeg.
ronron1212
11 jaar geleden
Pelle dat kan maar ook aan de universiteit
http://www.studereninleiden.nl/studies/info/psychologie/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle, ik heb zelf toch echt psychologie aan de universiteit gestudeerd hoor;-)
Je hebt wel wat HBO opleidingen in die richting, alleen krijg je dan niet de titel "psycholoog". Dus iedereen die zichzelf psycholoog mag noemen heeft toch echt een zeer pittige studie aan de universiteit achter de rug.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt alleen psycholoog worden via de universiteit daarnaast als je hbo gedaan hebt moet je nog apart een toets doen voor wiskunde die echt niet gemakkelijk is. Dan wordt misschien toegelaten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe heet je dan Astrid als je HBO psychologie hebt gedaan? Voor kinderpsychologie zijn er zelfs cursussen van een jaar waar je een mbo opleiding voor nodig hebt: http://www.ncoi.nl/opleiding/2012-personeel-en-organisatie-HBO-Kinderpsychologie.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle, als je een cursus koken doet ben je ook niet meteen een chef kok die een restaurant kan runnen. Misschien mag je dan eens aan de slag als keukenhulpje;-)
Tuurlijk zijn er psychologiecursussen van een jaar, maar dan ben je nog geen psycholoog.
Als je hbo-psychologie hebt gedaan ben je bijvoorbeeld psycholoog-assistent, jeugdhulpverlener, maatschappelijk begeleider, schooladviseur etc Psychologie is een wetenschappelijke, zeer pittige studie, (veel wiskunde en statistiek ook) die je blijkbaar wat onderschat. .Na de basisstudie van 4 jaar ben je nog jaren bezig om je te specialiseren in bijvoorbeeld kinderpsychologie. Dat gaat toch echt heel wat verder dan een cursus op mbo-niveau. Je zult dan ook echt niet kunnen solliciteren naar een functie als kinderpsycholoog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Astrid66 heeft gelijk, alleen op het punt dat iedereen die zich psycholoog noemt ook daadwerkelijk universitair is afgestudeerd niet. Psycholoog is namelijk geen beschermde titel, GZ-psycholoog daarentegen wel. Deze mensen hebben na een vierjarige studie aan de universiteit nog een tweejarige GZ-opleiding gevolgd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of het nu wel of niet een beschermde titel is maakt geen verschil. Je zal nergens als psycholoog een baan krijgen met alleen een hbo-diploma. Wel als assistent of hulpverlener, maar niet als psycholoog. Daar heb je dan simpelweg de kennis niet voor..
Als verpleegkundige kun je ondanks dat je een medische opleiding hebt gehad, ook niet solliciteren naar een baan als chirurg of huisarts,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie je wel, je zat al fout met die naam. Verder zei ik niet dat je dan kinderpsycholoog bent maar ik snap niet hoe ze zo'n cursus mogen noemen en dat men daar niet achteraan gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ik zat niet fout met die naam. Iemand die zichzelf psycholoog noemt met slechts een hbo-diploma op zak zal geen baan krijgen op universitair niveau, dus je hebt er niks aan om jezelf zo te noemen.
Ik kan mezelf ook zomaar bijvoorbeeld jurist (ook geen beschermde titel) gaan noemen terwijl ik daar helemaal niet voor heb gestudeerd .Als ik dan vervolgens ga solliciteren met mijn zelf verzonnen titel maak ik weinig kans. Waarom zouden ze zo'n cursus niet psychologie mogen noemen? Ik heb ook wel eens een cursus wiskunde gedaan om mijn kennis wat bij te spijkeren, maar dat maakt mij nog geen wiskundige die nu colleges gaat geven. Zouden ze het dan geen cursus wiskunde mogen noemen?
Nergens staat bij die cursus die jij noemt dat je na afronding afgestudeerd kinderpsycholoog bent. Het verschil zit in het niveau. Zo'n cursus gaat uiteraard veel minder diep op de zaken in dan een universitaire studie. Je vaardigheden zijn dan dus ook veel beperkter..Je kan dan wel bijvoorbeeld prima aan het werk als assistent, net zoals een doktersassistent een dokter assisteert.
Voor het MBO bestaat er geen opleiding psychologie, aangezien psychologie een aardig ingewikkelde opleiding is. Het is wel mogelijk om een MBO opleiding te volgen die aansluit bij HBO toegepaste psychologie. Onder andere MBO Sociaal Juridisch medewerker en Sociaal Pedagogisch Werker sluiten aan bij de HBO opleiding psychologie. Na het behalen van je niveau 4 diploma kun je de HBO opleiding psychologie gaan volgen.

HBO toegepaste Psychologie
De HBO opleiding psychologie is in vergelijking met de universitaire opleiding een stuk praktischer. Op de opleiding toegepaste psychologie ben je bezig met de theorie maar los je ook problemen op een praktische manier op. Je leert het trainen, begeleiden, coachen en reactiveren van mensen door middel van het uitvoeren van verschillende casussen. Je leert dus vooral hoe je plannen moet uitvoeren, terwijl je ze bij de universitaire opleiding psychologie juist plannen bedenkt. Deze opleiding is iets voor jou, als je geïnteresseerd bent in het gedrag van mensen en je het leuk vindt om psychische problemen van mensen op te lossen.

Universiteit Psychologie
De opleiding psychologie op de universiteit is erg populair. Als psycholoog in opleiding leer je wetenschappelijk onderzoek te doen naar het gedrag van mensen. Je gaat je bezig houden met vragen zoals: ‘Hoe ontstaat een ruzie tussen mensen?’ ‘Hoe kies je vrienden?’ en ‘Waarom worden mensen depressief?’
Het is jouw doel om aan de hand van je onderzoeksresultaten deze vragen te beantwoorden. Als je afgestudeerd bent kun je aan het werk als wetenschappelijk onderzoeker, docent(hbo/universiteit) of psycholoog. Maar ook in het bedrijfsleven kun je terecht.

Het kan dus wel, maar het is een lange weg, na je opleiding psychologie kun je je specialiseren tot kinderpsycholoog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, je zult dan naar de universiteit moeten en dan is vmbo niet genoeg. Voor toelating tot een universiteit heb je een vwo-diploma of een propedeuse van een hbo-opleiding nodig.

Wat je dus wel zou kunnen doen is eerst een jaar toegepaste psychologie op hbo-niveau doen. Als je dan de propedeuse haalt kan je na dat jaar doorstromen naar de universiteit.
Je kan er ook voor kiezen om gewoon de hbo-opleiding af te maken. Je mag je dan echter geen psycholoog noemen, Je hebt dan meer een ondersteunende taak, bijvoorbeeld als assistent van een psycholoog. Je voert dan bijvoorbeeld een deel van een behandeling uit.

Toegevoegd na 2 uur:
Voor de volledigheid: je zal ook eerst nog 2 jaar havo of vier jaar mbo moeten doen. Hier kan je uitgebreid lezen wat er allemaal bij komt kijken om van vmbo naar universiteit te gaan:
http://educatie-en-school.infonu.nl/diversen/89920-van-vmbo-naar-universiteit-wat-komt-er-bij-kijken.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt inderdaad, had ik even over het hoofd gezien;-)
De kortste weg is dan nog twee jaar havo en daarna een jaar hbo. Dan ben je dus 3 jaar verder.
In aanvulling op eerder genoemde antwoorden kun je ook zonder verder een voortgezette schoolopleiding op HAVO/VWO niveau te doen een studie volgen aan de open universiteit. Om te kijken of je deze toch erg onderschatte studie je ligt kun kun je daar gratis een proefcursus volgen.

Verder dien je goed te zijn in een bijzonder soort wiskunde namelijk statistiek, hier struikelen heel veel studenten over.

Het belangrijkste van alles is daarnaast doorzettingsvermogen. Als voorbeeld kan ik je noemen oud-minister Ab Klink. Die is ooit begonnen op de mavo en via de havo, vwo, met lof afgestudeerd als meen ik socioloog en na jaren werkzaam te zijn geweest op het wetenschappelijk bureau van het CDA dus minister van volksgezondheid welzijn en sport geworden. Kijk maar eens naar zijn biografie/carrière (http://www.parlement.com/id/vgfy1fxggfps/a_ab_klink#p7)

Ik wilde een link plaatsen naar de site van de OU maar dat lukt nu niet, komt later.

Toegevoegd na 20 minuten:
Eerst even een correctie. Ik schrijf hiervoor dat je een gratis proefcursus kunt volgen, maar ik kan daar niets meer over vinden, dus dat zou je moeten informeren.
Je kunt om te beginnen eens een brochure aanvragen. Hier volgt de link

Toegevoegd na 22 minuten:
Nog een reden om voor de OU te kiezen:
Hoe wordt de Open Universiteit beoordeeld/gewaardeerd?

Nationale Studentenenquête (NSE)
De Open Universiteit staat voor het derde achtereenvolgende jaar op de eerste plaats in de Nationale Studentenenquête (NSE) 2012. De OU scoort het hoogst op inhoud, wetenschappelijke vaardigheden, informatievoorziening, toetsing en beoordeling, informatiepunt, studielast en betrokkenheid.
Onder inhoud vallen bijvoorbeeld kwaliteitsaspecten, zoals het niveau van de opleiding, de aansluiting bij de vooropleiding en actuele ontwikkelingen, de inhoudelijke kwaliteit van het studiemateriaal en de gehanteerde werkvormen.
Ceeve