Hoe heet de 'aandoening' waarbij je vaak bang bent om door de mand te vallen?

Je bent bijvoorbeeld echt heel goed in je werk maar ziet dit zelf niet in. Daardoor ben je steeds bang om uiteindelijk door de mand te vallen en anderen zien dat je eigenlijk toch niet goed in je werk bent.

Ik bedoel geen faalangst. Het hangt wellicht wel samen met elkaar maar wat ik bedoel heeft een andere benaming en is toch ook wel anders dan 'gewoon' faalangst.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het bedriegerssyndroom!

De baas belt zijn werknemer, die bloednerveus opneemt. Nu heeft hij me door, denkt de medewerker, nu word ik ontslagen, omdat de baas inziet dat ik helemaal niet goed ben in mijn werk. Of: iemand heeft net promotie gemaakt en is er helemaal niet trots op. Gewoon geluk, niet meer dan dat, denkt de werknemer.

Veel werknemers en zelfs ook succesvolle ondernemers hebben er in een bepaalde fase van hun carrière last van: het bedriegersyndroom. Ze zijn bang om door de mand te vallen. Ze denken dat ze de boel belazeren, omdat hun baas, cliënten of werknemers denken zij hun werk heel goed doen, terwijl zij zelf vinden van niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jaaa, zo simpel dus! ik dacht aan een moeilijkere naam maar dit is wel wat ik bedoel! Dank u dank u! +10 is onderweg :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (4)

Onzekerheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee nee... het is echt een aandoening. Heb er ooit eens iets over gelezen maar kan niets meer terug vinden.
Het komt wel voort uit onzekerheid/faalangst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ voor het meedenken!
Zelfonderschatting?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het geen faalangst mag zijn is de enige die ik kan bedenken: Perfectionisme
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet zo gek dat je daaraan denkt, het heeft allemaal wel met elkaar te maken. Maar ik ben er nu achter dat het het bedriegerssyndroom is. zie het antwoord van Dette.
+ voor het meedenken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu dan gaat er maar een +je van mij ook richting Dette;-)
kakorrhaphio-fobie
is angst voor mislukking en om verslagen te worden.
is n onderdeel van faalangst.
zie :cognitieve faalangst.
groet henri guns