Op de blindenschool leren ze het brailleschrift. Hiervoor zijn docenten speciaal opgeleid om dit te kunnen overbrengen.
ronron1212
11 jaar geleden
Door braille. Puntjes die in dik papier zijn uitgedrukt. Elke combinatie heeft een betekenis van letter, cijfer, of leesteken. Door die te voelen met de vingertoppen kunnen blinde mensen lezen.
Amadea
11 jaar geleden
Ze leren brailleschrift op dezelfde manier dat een ziende leert lezen. Met eenvoudige woordjes. misschien ook wel boom, roos, vis.
En omdat zij gewend zijn alles te voelen, zal dat voor hen even normaal zijn als voor een ziende die de letters leert herkennen.
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
correctie: maan, roos, vis ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij braille leer je eerst de woorden met de makkelijke letters,zoals bal, kaak, bak, dus de letters die op punt 1, 3 en 5 liggen.
anneliez
11 jaar geleden
sorry tijmen, het is veranderd sinds ik het leerde, volgens mij was het toen nog aap noot mies ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Boom roos vis is er OOK geweest Anneliez!
Bij een instituut voor blinden en slechtzienden kunnen zij les krijgen in het brailleschrift en leren omgaan met de computer, dmv spraakondersteuning of brailleregel. Voorbeelden van die instituten zijn Bartimeus en het Loo Erf in Apeldoorn. Vooral door veel te oefenen is dit aan te leren. Lees hier meer over op de site van Kim Bols. www.kimbols.be/hulp/braille-hulp/brailleschrift
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beste antwoord. Plus!
Ik heb een vriendin die een tijd in Apeldoorn ( het Loo Erf - dacht ik ) gewoond heeft, en veel geleerd. Zij vertelde me verhalen over die tijd en heeft daar ook veel gelachen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het Loo Erf is inderdaad fantastisch, je kunt er veel leren, behalve het brailleschrift ook sporten, doe het zelven en huishoudelijke bezigheden, maar ook alles op het gebied van computergebruik, erg gezellig en leerzaam. Je verblijft daar inderdaad intern voor een periode. Bedankt Jodokus