Wat kan je doen als je begint te krimpen?

Als gevolg van ouderdom, bv vanaf 50 jaar. Bestaan er oefeningen of pilletjes tegen?
Welke stretch oefeningen kan men doen en helpen die?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Actief blijven helpt. Je spieren sterk houden, zodat ze je rug goed kunnen dragen en je niet krom gaat lopen. Verder zorgen vooral 'weight bearing' oefeningen, dus oefeningen waarbij je botten je gewicht dragen, zoals wandelen of hardlopen (in tegenstelling tot fietsen of zwemmen) voor sterke botten. Dit helpt om botontkalking te voorkomen. Verder, als je extreem krimpt, snel krimpt, rugklachten hebt of als je bepaalde risicofactoren hebt voor osteoporose, (=botontkalking) denk dan aan factoren als familiegeschiedenis, botbreuken na je 50e, botbreuken door gering trauma, vroege overgang, te snel werkende schildklier, etc., dan kan het verstandig zijn om je huisarts om advies te vragen. Die kan aan de hand van een vragenlijst gemakkelijk bepalen of je inderdaad een verhoogd risico loopt en als dit het geval is verder onderzoek laten doen naar je botdichtheid. Als blijkt dat je inderdaad een verminderde botdichtheid (osteopenie) of echt botontkalking (osteoporose) hebt, kan met medicijnen het proces worden geremd. Eventueel kan een fysio- of ergotherapeut je ook helpen met het aanleren van technieken waarmee je vallen kunt voorkomen, zodat je minder risico loopt om daadwerkelijk iets te breken.

Het proces van krimpen zelf is volgens mij niet echt te voorkomen, maar door voldoende beweging, een evenwichtige voeding met o.a. voldoende goed opneembare calcium en genoeg vitamine D kan er wel voor zorgen dat het zich minder snel in gang zet en langzamer verloopt. Stretchen zal niet helpen tegen daadwerkelijk krimpen, maar het aanleren van een goede houding is sowieso beter voor je rug en zorgt ervoor dat je in elk geval op het oog langer lijkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dingen als yoga en pilates kunnen een beetje helpen.
Hierdoor word je soepeler en verbeterd je houding, waardoor je automatisch rechterop gaat lopen en langer lijkt.
Ritsuka
11 jaar geleden
Urtica kalk en brandnetelthee. Mams van 80 is nog geen cm. gekrompen (haar zussen wel ... die deze middeltjes niet gebruiken).