Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Nadat ik een halve verse ananas gegeten heb ik een branderig gevoel aan mijn tong, hoe kan ik dit vermijden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat komt door enzymen (bromelaïne) in de ananas die eiwitten verteert. De huid op onze tong en wangen (binnenkant) kan daar niet zo goed tegen - de rest van ons spijsverteringsstelsel rekent er wel gewoon mee af.

Dit enzym zorgt er overigens ook voor dat vlees malser wordt - door die eiwitafbraak - zo lees ik de bron.

Als je ananas verwarmt, gaan deze enzymen stuk. Verwarmde ananas doet dus geen pijn meer aan je tong. Warme ananas is overigens ook echt heel erg lekker; beetje aanbakken in de pan in wat boter, en daarna eten met mascarpone, honing, verse basilicum en vanillesuiker...

Ananas uit blik is ook op allerlei manieren behandeld en verwerkt, dus ook hierin zitten geen prikkende enzymen meer. Maar dat haalt het natuurlijk niet bij verse.

In kiwi zit overigens ook een proteïne-verterend enzym. Ik heb zelf na het eten van kiwi inderdaad een zelfde gevoel in mijn mond als na het eten van verse ananas.

Het kan natuurlijk altijd een allergische reactie zijn, maar van bovenstaande heeft (bijna) iedereen in meer of mindere mate last.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is een allergische reactie. Waarschijnlijk kun jij beter geen verse ananas eten, maar zul je misschien ananas uit blik probleemloos kunnen consumeren. Ik heb een sterk allergische reactie door verse hazelnoten, maar verwerkte kan ik zonder last eten.
(Lees meer...)
Amadea
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding