Nee hoor, helemaal niet.

Als je bijziend bent, komt dat over het algemeen doordat je ook 'te lang' (afstand tussen pupil en netvlies) is. Daardoor valt het brandpunt (het scherpe beeld) niet op, maar vóór het netvlies.

Op een kleine afstand heb je daar geen last van, maar hoe groter de afstand, hoe onscherper het wordt.

Een bril voor veraf corrigeert het brandpunt, en zorgt ervoor dat het scherpe beeld wél op je netvlies valt. Daar heb je op grote afstand het meest profijt van, maar op kleine afstand werkt het hetzelfde.

Het effect is dan verwaarloosbaar klein omdat het probleem van onscherp zien verwaarloosbaar klein is, maar het heeft geen tegenovergesteld effect (dat je dichtbij onscherp zou zien) en het is niet slecht voor je ogen.

Verziendheid (waar je een leesbril voor dichtbij voor gebruikt) is overigens een geheel ander verhaal, met een andere oorzaak: de lens die minder flexibel wordt en daarom niet meer goed kan scherpstellen op kleine afstand.

Toegevoegd na 3 minuten:
In mijn tweede zin moet je 'oog' te lang zijn, niet je 'ook'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen je laatste alinea: "Verziendheid (waar je een leesbril voor dichtbij voor gebruikt) is overigens een geheel ander verhaal, met een andere oorzaak: de lens die minder flexibel wordt en daarom niet meer goed kan scherpstellen op kleine afstand." Klopt niet Dat is oudersomsverziendheid (presbyopie) maar 'gewoon' verziendheid (hypermetropie) heeft niks met het minder flexibel worden van de ooglens te maken. Maar dat het oog te klein is gemaakt waardoor het brandpunt achter net netvlies valt. Ofwel dat het brekend stelsel te zwak is waardoor het brandpunt achter het netvlies valt.

Andere antwoorden (5)

Nee kan geen kwaad, je ogen kunnen er toch geen scherp beeld van maken, maar het geeft niets en is niet slecht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet slecht,alleen vervelend.Want van dichtbij zie je wel goed zonder bril,maar ver weg niet.En om nu constant je bril op en af te zetten is ook een gedoe.Als jij er geen last van hebt gewoon de bril op houden dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, als je bijziend bent, dus een bril voor veraf hebt, kun je die in principe gewoon ophouden en dus ook voor dichtbij gebruiken. Het is niet slecht of zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Neen."
Das eigenlijk heel het antwoord.
Je moet alleen meer accommoderen, wanneer je myoop bent (bijziend). En aan je trefwoorden te zien ben je dat. Maar das verder geen probleem (dat accommoderen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je ogen kunnen er alleen niks mee. Je stopt er vanzelf mee. En als je het heel lang "zou kunnen"volhouden, dan levert het je misschien wat hoofdpijn op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Huh? De meeste mensen met een bril voor veraf (zoals ikzelf) houden hun bril gewoon op, zonder enige last. Daar heeft 'volhouden' niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat was de vraag niet.1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu is mijn verwarring nóg groter. Ben je niet in de war met een leesbril, dus voor dichtbij in plaats van veraf?