Wie heeft de oplossing voor autorij-angst? Ontstaan: zomaar, dus geen ongeluk of zo gehad. Hoe kom ik er af?

cognitieve therapie heeft niet geholpen. Rijden met een vertrouwd persoon naast me ook niet. HELP

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waar ben je bang voor dan? dat je iemand aanrijdt, dat je geen controle over de auto meer hebt? Wat is het precies?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ik dat eens wist. Ik heb er anderhalf jaar over gepraat, antwoorden niet gevonden. Ik weet "gewoon"dat ik paniekaanvallen krijg, voelt als een hartaanval, hartkloppingen, koud zweet, trillen, ga maar door. Blijkbaar wekt mijn lichaam zo'n paniekaanval op omdat ik vooraf al denk "help, ik moet weer rijden". Ik kan wel in mijn eigen omgeving rijden maar ouderwets de snelweg op en naar de volgende stad, help, het zweet breekt me nu al uit bij wijze van spreken. Met als gevolg dat ik maar niet meer rijd, van alles vermijd en lang leve de trein en mensen met wie ik mee kan rijden en een hele lieve man.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goh onhandig zeg. ik kan me voorstellen dat je daar graag vanaf wil. en ik begrijp heel erg goed dat je je er niet even overheen kan zetten. Ik reageer nog even met wat tips.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan rij je toch niet..

Antwoorden (6)

Er zijn rijscholen die gespecialiseerd zijn in dit soort angsten. Zij hebben cursussen voor mensen die wel een rijbewijs hebben maar al lang niet meer hebben gereden of opeens angst hebben ontwikkeld voor het rijden. Er is er vast wel een bij jou in de buurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het zomaar ontstaat en er geen aanwijzing voor is dan zou ik zeggen; gewoon doen. Geen gelul, die auto instappen en gewoon gaan rijden. Tegen jezelf zeggen; "f*ck die angst, ik ga rijden en wel nu".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch doen, ondanks je angst... Toch doen... Eerst op afgelegen weggetjes en dan weer in de stad, toch doen...

Anders kun je het vergeten, dan wordt het alleen maar meer en meer angst...

Door het doen, neemt de angst af...

Laat je anders door een goede hypnotiseur behandelen... Die haalt dan de onbewuste belemmeringen weg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Zo een goed begin, en zo een slecht eind van het antwoord.
Je moet mensen niet naar oplichters sturen, hoor!
Een oplossing voor een dergelijke angst die al langer speelt is niet eenvoudig.
Eigenlijk ontstaat er "angst voor de angst" bij de meeste fobieën. Dus je hebt autorijden geassocieerd met angstaanvallen en dus is auto-rijden een zeer onveilige situatie geworden. Elke keer dat je gaat autorijden en de angst uit de klauwen loopt, wordt de angst versterkt.

Tegenwoordig in de moderne psychologie wordt gewerkt met een therapie die "exposure" genoemd wordt. Er wordt een angst-hierarchie gemaakt waarbij je gecontroleerd van de situaties met een lage angstscore gaat naar situaties met hogere angstscores. Als je een specialist zoekt in deze specifieke therapie, dan heb je het meeste kans om eraf te komen. Het gaat niet om lange trajecten, een bijeenkomst of 15 moet genoeg zijn om een fobie te veranderen in iets wat minder leuk is.... als de tijd vordert krijg je misschien nog ooit heel veel lol in het autorijden.

Op België is een programma geweest over fobieën en hoe mensen deze hebben aangepakt (met exposure therapie). Toevallig zaten daar ook mensen met auto-fobie bij. Ik zet de link van het programma hieronder, misschien kun je het nog nakijken (2e link)?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou toch meer in jezelf moeten gaan geloven, zelfvertrouwen krijgen over je eigen kunnen. Door iets veel te doen krijg je ervaring en kan je jou angst overwinnen. Ga desnoods een grip en slip training doen, mss vind je het best leuk. Trek je stoute schoenen aan, ga eens naar de kartbaan, daar kan je oefenen om van je rijangst af te komen en krijg je zelfvertrouwen, oefening is de les .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Angst. Dat kan je aardig in de greep houden. En hoe meer je de situatie ontloopt, hoe meer voedingsbodem je angst krijgt. Het is een chemisch proces in je hersenen. Als je toe geeft aan de angst zullen je grenzen steeds verder op schuiven waardor je belevingswereld steeds kleiner wordt.

Hoe nu verder? Je hebt cogn. therapie gehad. Daar heb je een aantal handvaten gekregen om met angst om te leren gaan. Heb je daarna de angst uit gedaagd? Een stapje verder gegaan dan de vorige keer? Heb je een vertrouwd iemand meegenomen om te oefenen? Alleen jij kunt je hersenen opnieuw programmeren om met de angst om te gaan. Ik weet zeker dat het haalbaar is. Kop op!