ziet een dove persoon ook dialecten tijdens het liplezen?

de vraag spreekt voor zich..
al de dialecten dat we hebben.. ziet een dove persoon dit? door vb articulatie, intonatie,..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik ben zelf slechthorend, heel erg, en heb daarom leren spraakafzien (zo wordt liplezen tegenwoordig genoemd). Bij die lessen leer je dat ieder foneem, iedere klank op een bepaalde manier wort uitgesproken en daarom een verschillend mondbeeld heeft. Bij dialecten verschillen vooral de klinkers (ik ben zelf goedhorend geweest). Bij klinkers is het mondbeeld bij iedere klinker anders. Als nou iemand in het dialect spreekt zie ik vooral aan de articulatie/stand van de mond dat het anders moet klinken. Beetje vaag verhaal maar het verschil is te zien. Niet bij elk dialect evenveel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

om even een heel dom voorbeeld te geven, iemand uit Almelo spreekt het woord Cola anders uit dan iemand van Urk.

Ik denk dus wel dat een doof persoon ziet wat er bedoeld wordt, door het liplezen, maar ook ziet dat het anders wordt uitgesproken. Dus ja, ik denk dat het wel degelijk te zien is, dialecten tijdens het liplezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hee ik ben slecht horend en heb in het oosten van het land gewoond. Iemand in dialect heeft een andere tongval en andere benamingen voor de zelfde woorden. Dus dat moet je apart leren. Echte boeren articuleren slecht. Als slecht horende of doof iemand is het dus heel moeilijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zal hij/zij het dialect wel zelf kunnen spreken en zich daarin gespecialiseerd hebben. En ook de persoon kennen.!
Anders kan ik me daar niets bij voorstellen.