Ik ben voor de eerste keer ongesteld en een week later alweer is dit normaal?

Ik ben een meisje van 16 jaar en ik ben vorige week voor het eerst ongesteld geworden en was het maar 1 dag maar dat is volgens mij best normaal in het begin. Maar nu een week later bloed ik alweer is dit normaal? En ik heb ook al weken bruine urine en voel me ook al weken ziek maar dat komt waarschijnlijk door het weer. Kan iemand mij helpen? Bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (4)

Omdat dit de eerste keer is kan je heel onregelmatig bloedingen krijgen... Ik heb hier heel veel last van gehad maar later werd het langer bloeden maar nogsteeds onregelmatig. Iedere keer voor dit gebeurde eerst ik ziek dus gebruik ik nu de pil... Als dit steeds door blijft gaan kun je het beste even naar de dokter gaan. Maar voorlopig is er nog niks ernstigs aan de hand, maar wel verelend natuurlijk! Dus mijn advies is gewoon afwachten hoe het loopt, en is het na een lage periode nog niet normaal en vaak in een week/maand toch even de huisarts bellen.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aanvullende tip: houd in je agenda bij wanneer je ongesteld bent geworden & tot wanneer. Dit vraagt een huisarts aan je, mocht het nodig zijn om daar naar toe te gaan.
Ja, dit is normaal. Slechts 30% van de meisjes/vrouwen heeft een regelmatige cyclusduur van 28-30 dagen. Bij 95% van de Nederlandse meisjes vindt de eerste menstruatie (menarche) plaats op de leeftijd van 11 tot 15 jaar.
Bij een klein aantal van de meisjes ontstaat deze voor het 11e jaar of na het 15e jaar. De eerste jaren kan de menstruatie onregelmatig komen; dit betekent dat de duur tussen twee menstruatieperiodes steeds wisselt. Het moment van menstrueren is dan ook niet te voorspellen. Het kan zelfs zo zijn dat je menstruatie een paar maanden helemaal wegblijft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor dit is heel normaal. Ik heb mijn regels al van mijn 13e en toen ik ze kreeg wist ik nooit wanneer is ze zou krijgen! Soms zat er een week tussen, soms 2 maand... Ik wist nooit wanneer het me zou overkomen dus ik moest altijd met inlegkruisjes in mijn broekje rondlopen! Uiteindelijk ben ik op mijn 15e gestart met de pil, nu heb ik mijn regels elke maand op hetzelfde tijdsstip. Misschien moet je eens met je ouders praten over het nemen van de pil als het echt niet beter wordt binnen enkele maanden, zeker op jou leeftijd! Je kan nooit vroeg genoeg starten met anticonceptie (:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of het heel normaal is dat je maar 1 dag ongesteld bent. Voor het eerst zeker niet. Mijn eerst keer was iets van 2 weken achter elkaar.
Daarna was ik soms 2x in de maand ongesteld en soms een maand niet. Gewoon altijd wat bij je hebben. Dan ben je op alles voorbereid.
En je moet maar zo denken. Zolang je ongesteld wordt, werkt alles nog.