Kunnen je ogen bevriezen ? En geeft dat dan schade aan je ogen als ze weer ontdooien ?

Bij extreme kou of tegen de wind in fietsen , schaatsen bij vorst ...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.8K

Het beste antwoord

Bij temperaturen onder -15 graden kunnen je ogen bevriezen. Dit komt vaak voor bij deelnemers aan schaatstochten. Tijdens bijv. de Elfstedentocht staan er ook oogartsen bij de EHBO posten die je kunt raadplegen.
Door de kou knipper je minder vaak met je ogen, hierdoor zijn ze minder goed beschermd. Door extreme kou kan het vocht in de voorste oogkamer bevroren raken. Het zicht wordt wazig of slecht. In een beschutte en warme omgeving zullen de verschijnselen meestal binnen 24 uur verdwijnen. Is dit niet het geval, dan zal de arts een antibiotische zalf moeten voorschrijven. Het gevaar van bevriezing van ogen kan worden bestreden door een goede zonnebril, skibril of goggle op te zetten.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je ogen en traanvocht kunnen zeker bevriezen! Natuurlijk kan bij landurige blootstelling aan kou een ernstiger mate van bevriezing voordoen. Blijvend letsel (verminderde werking van de traanklieren of minder goed kunnen zien is bekend).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
“Mensen met bevroren ogen pik je er zo uit”, vertelt EHBO'er Wietse Oosterhof uit Oude Leije. “Mensen schaatsen met de oogleden naar beneden, maar de onderkant van hun ogen blijft onbedekt. Bij schaatsers met bevroren ogen zie je een half maantje. Meestal hebben ze het zelf niet in de gaten. Met wat zalf en wat rust kunnen de meesten verder schaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker wel ! Je oog bestaat voor een groot deel uit vocht. Dit kan 'gewoon' bevriezen. Als dat het geval is, dan is je oog niet te redden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, wel wis en waarachtig. Daarom moet je ook een ski bril dragen bij afdalingen.
Het schijnt zelfs bij lange schaats tochten al gevaarlijk te zijn.
Als je bevriezing verschijnselen hebt dan voelt het als las ogen.
Een ernstige vorm weet ik niet of je dan nog pijn voelt. Maar schade kan het zeker opleveren.
Je moet altijd naar een arts gaan voor behandeling