Witte Kruis was vroeger wat nu de wijkverpleging is.
Oprichtings datum weet ik zo niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste kruisverenigingen zijn gefuseerd met gezinszorginstellingen en handelen tegenwoordig onder de naam thuiszorg. De oorsprong ligt in organisaties zoals het Groene Kruis en het Wit-Gele Kruis. Een organisatie met een rijke historie is Thuiszorg Breda.

Wit-Gele Kruis
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken

Lidmaatschapskaart uit 1950
Openingstijden Consultatiebureau Wit Gele kruisHet Wit-Gele Kruis was in Nederland een kruisvereniging op het gebied van zieken- en gezondheidszorg, waarbij de rooms-katholieke geloofsbeleving voorop stond. Het Nationale Wit-Gele Kruis fuseerde in 1978 met het Oranje-Groene Kruis en het Groene Kruis tot de Nationale Kruisvereniging (NK).

In België bestaat het Wit-Gele Kruis nog steeds, het is de grootste thuisverplegingsorganisatie, voornamelijk actief in Vlaanderen en gestructureerd volgens autonome Vlaamse provinciale Wit-Gele-Kruisverenigingen.

Ook op de Nederlandse Antillen bestaat het Wit-Gele Kruis nog steeds. Zowel Aruba als Curaçao hebben een rooms-katholieke thuisverplegingsorganisatie onder deze naam.

Toegevoegd na 3 minuten:
Onstaan in 1937
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van gasthuis naar ziekenhuis: een praktijkvoorbeeld
De gasthuizen blijven lang de opvangplaats voor zieken die geen betere verzorging
kunnen betalen. Als voorbeeld geef ik hier het Amsterdamse Buitengasthuis. In 1843 wordt
door Jan Pieter Heije de Vereeniging voor Ziekenverpleeging opgericht naar voorbeeld van
wat er in Kaiserswerth tot stand is gebracht. Het idee is dat de opgeleiden de zieken thuis
kunnen gaan verzorgen. De Vereeniging opent in 1857 het Prinsengracht Ziekenhuis. Hier
kunnen alleen welgestelden terecht. Bijna twintig jaar later volgt, op initiatief van de arts
Antoine Berns, de oprichting van het Burgerziekenhuis, bedoeld voor de 'lagere' burgerstand.
Dit ziekenhuis heeft ook een opleiding voor verpleegkundigen. Voor hen die dit niet kunnen
betalen zijn er dan nog steeds slechts gasthuizen als het Buitengasthuis. Opleidingen tot
verpleegkundige worden gestart: het Witte Kruis, opgericht in 1875 met als doelstelling
epidemische ziekten te bestrijden, start hiermee in enkele jaren na haar oprichting, en stelt
algemeen gangbare normen op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was dat niet van het rode kruis?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het Rode Kruis deed wel hetzelfde: Vervolg binnen dezelfde bron: Ook het Rode Kruis en verschillende Rooms-katholieke
Ziekenhuizen hebben dan opleidingen tot verpleegkundige.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke ik was beetje in de war. Lijkt ook zo veel op elkaar al die kruizen :)