uit welk land komt de naam Alvin vandaan?

Zelf denk ik uit Ierland, zoals de naam Kevin. Maar kan ook uit Frankrijk zijn want 'vin' betekent wijn in het Frans.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het -vin in Alvin heeft niets te maken met het Franse wijn. En ook niet met de vin van een vis. Etymologie zit zo niet in elkaar.

Antwoorden (3)

Het betekent elf en komt uit Duitsland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Correctie, betekenis is elf vriend
Amadea
11 jaar geleden
Meisjesnaam? Ik ken het alleen als jongensnaam!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.Alvin (Duitse meisjesnaam)
Elf vriend
2.Alvina (Engelse meisjesnaam)
Elf vriend
3.Alvino (Spaanse jongensnaam)
witte; eerlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tegenwoordig kan alles Amadea ;-)
Engelse verkorting van Adelwin, de naam is afkomstig van een samengestelde Germaanse afkomst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is de Engelse vertaling van de tweestammige Germaanse naam Adelwijn. Die naam heeft de betekenis 'edele vriend'. Adel - edel, en de Germaanse naamstam wijn betekent `vriend'. Dat komt uit het Indogermaans: *weni-, en is verwant aan het Oudindische vánati `wenst, bemint'. Waarschijnlijk is er ook een verband met het Nederlandse werkwoord winnen.
Amadea