Ik sta op het punt om verkouden te worden, is er nog een manier om dit zoveel mogelijk in te perken?

Vanavond sta ik in een musical! Moet zingen en dansen, en dat zou nog wel eens pijnlijk kunnen worden met mijn keel en (door het gehups) lopende neus.

De verschijnselen:
- iets dikkere ogen
- regelmatig moeten ophalen
- lagere stem door spul in keel
- moeite om dorst-/geen-dorst-balans te vinden

Eventueel meespelende factoren:
o gisteravond met 17 mensen in een huiskamer gestaan voor 4 uur, van 9 tot 11 's avonds, het was een halfuur fietsen door de nachtlucht (met sjaal). Geen alcohol gedronken.

Naast dat ik dit uiteraard gewoon moet uitzitten; zijn er dingen die ik kan doen om vanavond geruster in de coulissen te staan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Zoutwaterdruppels (verkrijgbaar bij drogist of apotheek) helpen bij een verstopte neus.

Neem extra vitamine C in.
Een lepeltje honing in de thee werkt erg verzachtend voor je keel. Eventueel zuigtabletten zoals Trachitol of Strepsil gebruiken, die verzachten je keel bij beginnende keelpijn.

Je helpt je lichaam door veel te drinken. Dat houdt je gezwollen slijmvliezen vochtig. Een bijkomend voordeel van het nippen aan een glas goed warme thee is de warme damp: goed tegen vastzittend slijm in neus en keel. Vermijd alcohol, dat heeft een uitdrogend effect.

Een warme douche heeft niet alleen een ontspannende werking op je lijf, de warme waterdamp is goed voor je luchtwegen. Een stoombad boven een kom warm (niet kokend) water helpt ook.

Ben je ( nog) niet verkouden, weet dan dat met minder dan 7 uur slaap je kans op verkoudheid verdrievoudigt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ je, heb ik niks aan toe te voegen

Andere antwoorden (9)

Doe vandaag hele dag een sjaal om je nek. En drink regelmatig citroen thee. Blijf uit de buurt van mensen. Blijf binnen, neem regelmatig fris lucht bij je voordeur bijvoorbeeld..
Betrschap.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga vandaag nog even naar de drogisterij om dit middel te halen. Een naam waar je je tong over breekt, maar het helpt echt tegen griep verschijnselen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helpt ook
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plus
Gorgelen met kamillethee, stomen en theedrinken met honing en eventueel citroen. Verder vitamine C innemen (sinaasappels, kiwi e.d. of een tabletje)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga eerst even goed stomen, zodat alles even los kan komen, goed snuiten.
Koop hotcoldrex, drink dit zo heet mogelijk op dit werkt ook altijd goed.
En ook nog supradyne extra forte, dit zijn bruistabletten die je de extra ondersteuning geven bij verminderde weerstand.

Succes vanavond
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plus
Nee het is precies zo als dat je in de Python gestapt bent en de veiligheidspal zit ingeklikt... Nu moet je de hele rit uitzitten... Je kunt nu niets meer doen dan accepteren en ondergaan...

Maak er het beste van, je kunt niet beter dan je best doen en daar waar je niets aan kan doen, wordt je gepardonneerd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vitamine C bruistablet dat zal je wel helpen, je kunt het kopen bij Kruitvat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er staan al nuttige antwoorden,dus zet ik alleen deze nog neer,begin bij een opkomende verkoudheid meteen met neusspray...punt 1:je hebt gelijk lucht en punt 2:het verdrijft de bacillen uit je neus..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iedereen tips maar de neussprat vergeten, en zeker weten dat deze ook helpt +
Wat mij en mijn huisgenoten helpt is enige dagen twee multivit tabletten (dagravit total 30 oid.) te nemen.
Vaak keert zich bij mij dan het kwaad, voordat ik echt ziek word.
Ook mijn vrouw, kinderen en anderen hebben deze ervaring.
Dit hebben we wel eens vergeleken met het NIET gebruiken van deze middelen.
Het verschil was beduidend.
Echt VEEL minder of zelfs geen last van ziekte in de winterperiode versus verscheidene malen als we ze niet gebruikten.
Dit deden we omdat het afgeraden werd door voedingsdeskundigen die stelden dat gezond voedsel in principe alle bevat wat je nodig hebt.
Dat kan dan misschien wel zo zijn, ik vermoed dat de resorbsie van vitaminen minder en/of het verbruik in de winter hoger ligt dan in de zomer.
Alleen met Vit C kom je er niet, is onze ervaring.
Die twee tabletjes vinden nu weer zijn toepassing.
Het is een persoonlijke ervaring, echter betrouwbaar
weergegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat mij ECHT helpt, in elk geval om de verkoudheid uit te stellen is NISYLEEN van VSM (geloof ik) Elk uur 10 druppeltejs, en ook elke keer als je 's nachts wakker wordt. Mijn verkoudheid verdwijnt als sneeuw voor de zon,heel veel succes er mee, en heel veel succes met je musical!!