Is het mogelijk dat je elke nacht 1 tot 2 keer slaapwandel? (zie extra uitleg)

Als ik een keer 'goed' slaap.. word ik naar mijn idee niet meer wakker tot ik de wekker (heel hard) hoor afgaan... toch is het zo dat ik elke nacht 1 tot 2 keer naar beneden ga om naar de wc te gaan... (nee dit droom ik niet) maar ik weet hier helemaal niks van en de volgende dag ook niet...

als ik ergens anders ben waar ik voor het eerst slaap, word ik helemaal wakker als naar de wc moet... dan weet ik wel dat ik bijvoorbeeld 1 of 2 keer beneden ben geweest... is dit wel slaapwandelen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Hoeft helemaal geen sprake te zijn van slaapwandelen. In je eigen huis voelt het allemaal heel vertrouwd aan en doe je dingen op de automatische piloot. Je slaat een bepaalde handeling daardoor niet duidelijk op.

Vergelijk het met de autorit die je maakt voor woon- werkverkeer. Doordat je deze rit dagelijks twee keer maakt, rij je ook op een soort automatische piloot vaak en ben je op de plaats van bestemming voordat je er erg in hebt. Wat er onderweg is gebeurd kun je vaak niet precies voor de geest halen. Toch ben je tijdens de rit niet in een toestand van slaapwandelen geweest.

Als je ergens aan het logeren bent, dan ben je meestal minder ontspannen en doe je dingen meer bewust. Daardoor sla je handelingen ook beter op in je geheugen.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja dat is slaapwandelen en heel goed dat je het als dusdanig beseft, dat is slaapwandelen... Speel er maar mee, je kunt er gewoon voor kiezen...

Zij met kleine kinderen, zeg maar tot 3 jaar, ga maar eens naar het bed van de kleine, als die moet plassen en spreek heel zacht tegen hem/haar... En zeg dan zoiets als volgt: Ik ga je zometeen aan de hand meenemen, maar jij mag blijven slapen, jij hoeft niet wakker te worden want ik neem je aan de hand mee naar de wc, zodat je kunt plassen en dan ga je met me mee...

Je zult er niet versteld van staan dat je kind dit gewoon doet als je dat zo zegt, wellicht niet de eerste keer maar zo kun je je kinderen laten plassen in een slaapwandel...

Dus dat gaat heel goed... en je leert een kind zo te doen als dat jij nog kunt Leonie... Dat is mooi en goed, je kunt dan het lichaam aansturen in de slaap, dat noemt men slaapwandelen... heel juist...