is korsten van je wonden elke keer afkrabben een zachte vorm van zelfmutulatie?

sinds mijn zes ongeveer krab ik altijd mijn korsten van mijn wonden af. zelfs al doet het pijn, ze moeten eraf. ik weet eigenlijk niet waarom.
Buiten de kans op infectie, vraag ik me af waarom ik deze onbedwingbare neiging heb...
Nu hoorde ik dat het mogelijk een vorm van zelfverminking kan zijn, een zachte vorm dan (ik snij mezelf niet of zo van die dingen).
Als dat klopt moet ik wellicht toch eens iets doen om ervan af te raken....

11 jaar geleden
6.3K
Ritsuka
11 jaar geleden
Krijg je toch allemaal littekens van?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Automutilatie* maar ik denk eerder dat het een vorm van gewoonte is, meerdere mensen doen het. Wanneer je uit emotie of juist emotieloze toestand jezelf pijn doet, kan je spreken van automutilatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan er sowieso wel proberen om met hulp er vanaf te raken, door de littekens (al ga ik er niet vanuit dat je veel wondjes hebt om aan te krabben) en door infectie eventueel, maar vooral als je het zelf heel vervelend vind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dwangneurose...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus... als het geen automutilatie is, wil je er niét vanaf..?
liveisgreat
11 jaar geleden
spiritlover, ik weet niet of het zo is natuurlijk anders zou ik die vraag niet stellen natuurlijk .
het rare is, het doet soms heel erg pijn, ik moet dan verschrikkelijk traag krabben om ze stuk per stuk te verwijderen. maar ik wil die korst er toch af.
soms bloedt dat dan verschrikkelijk, soms ook niet (wat eigenlijk erger is ivm infectie). In dat laatste geval komt er dan nog moeilijk terug een korst op en blijf je de wonde langer zien. ik heb al meerdere littekens van wonden waar ik de korst telkens weer van afgekrabte...
vroeger (als kind) at ik ze dan ook op (jakkie). dat doe ik gelukkig niet meer :-).
Ik ben vorige week uitgegleden en heb een dikke korst op mijn knie en dwing me om eraf te blijven. maar het is niet makkelijk... en toen zei iemand me dat dat neiging tot zelfverminking is, waar ik toch wel wat van schrok. vandaar mijn vraag dus..
Maar ik doe het niet omwille van de pijn, zoals gezegd weet ik eigenlijk niet waarom ik het doe. Om dezelfde reden dat ik node puisten moet uitknijpen denk ik, ook al zijn ze niet rijp en ga ik tegen het plafond van de pijn.
Maar eigenlijk denk ik dat ik er sowieso vanaf wil, want al bij al doe ik me zelf daarmee toch wel pijn ook al is dat de bedoeling niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na jouw aanvulling gelezen te hebben is dit zeker geen geval van automutilatie, maar een (hele) slechte gewoonte die meerdere mensen hebben. Natuurlijk kan er wel wat aan gedaan worden denk ik.

Het beste antwoord

Ja, het is een 'vorm' van automutilatie.

De ernst van automutilatie varieert van nauwelijks merkbaar (bijvoorbeeld zich de huid openkrabben bij jeuk) tot gedrag dat leidt tot doofheid, blindheid, amputatie van hele ledematen of de dood.

Het doel van automutilatie hoeft niet in dit geval het verwonden van jezelf te zijn.

Automutilatie klinkt vrij heftig, maar iedereen doet het wel eens in zekere zin.
Wondjes openkrabben, op lip bijten etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, dat is geen vorm van automutilatie. Want wat betekent die term: zelfbeschadiging. Het gaat hierbij dus om het opzettelijk beschadigen van jezelf.

Als je korstjes van wondjes krabt dan doe je dat niet met de opzettelijke bedoeling jezelf te beschadigen. Het is meer een soort zenuwtrekje. De een krabt op z'n hoofd, de ander trekt aan z'n oorlel, en jij en ik hebben de onbedwingbare neiging om korstjes weg te krabben. Je huid voelt daar niet glad aan, die bobbeltjes moeten weg. Hetzelfde met velletjes nadat je verbrand bent. Tenminste, dat heb ik, maar jij misschien ook?
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord! Kan helaas nog even niet +'en :)
nee, dit is geen zelfmutilatie. Ook omdat je zelf verbaasd aangeeft dat zo;n term aan jou gekoppeld wordt. Zelfmutilatie is bewust gerciht op het voelen van pijn en verminking..

Bij jou is dit eerder het tegengestelde: je bent perfectionistich en misschien wat ongeduldig op de manier hoe moeder natuur werkt op het gebied van wondgenezing.
En daarvoor een wat eigenzinnige aanpak voor een egaal, perfectionistich huidje zonder lelijke korstjes; door ze gewoon weg te krabben!
Helaas komen korstjes vaak wel terug, kunnen er littekens ontstaan, of infecties, als je handen niet hebt gewassen of vuil onder je nagels hebt.
Een korstje hebben is voor een vreemd fenomeen, vooral als je klein bent. Daarnaast jeukt het ook tijdens genezing. Het is dus totaal niet raar dat je het wegpulkt!
Maar als je ouder bent wordt er wel van je verwacht dat je middels wel weet wat een korst precies inhoudt en hoe het geneest.. Vandaar dat volwassenen het minder vaak doen.
Gewoon een oude gewoonte van je kindertijd. Zo heb je ook volwassenen die nog duimen :-)