Heb een ontsteking en kreeg een antibioticakuur van 6 weken, moet ik dan echt opmaken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.1K
Ritsuka
11 jaar geleden
Ja
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeft je arts het niet gezegd?
Ik heb antibiotica recept voor een jaar meegekregen (lage dosering) maar mocht zelf bepalen wanneer ik ging stoppen als ik zag dat de ontstekingen langer als twee maanden weg bleven.
Maar dat was bij mij. Ik denk dat je beter even advies kunt inwinnen bij je arts!!

Antwoorden (4)

Ik dacht toch dat iedereen onderhand wel weet dat antibioticakuren afgemaakt moeten worden maar ik vind zes weken voor een kuur wel extreem lang.

Als je dat ook teveel vindt, of als je last van bijwerkingen hebt zou ik toch even je dokter bellen of je niet iets anders kan krijgen wat wat korter duurt. Als dat niet kan: echt doorgaan hoor met de kuur! Als jij stopt help je mee aan het immuun worden van bacteriën voor deze soort antibiotica!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
top! +
Als het om de bacterie Staphylococcus aureus gaat, is het gebruikelijk dat er een lange kuur volgt, die ook echt afgemaakt moet worden. Deze bacterie wordt nl. makkelijk resistent; MRSA (Meticilline resistente Staphylococcus aureus) is daar een
voorbeeld van.

Je kan het sowieso even navragen bij de (assistente van) de huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit antwoord is erg kort dor de bocht.
Bijvoorbeeld:
Als je een steenpuist hebt (veroorzaakt door S. aureus) krijg je helemaal geen antibiotica. Gewoon laten rijpen en openen.
Ook een wondinfectie die open is wordt lang niet altijd met een antibioticum behandeld.
Ik ben het eens met voorgaande schrijvers. Het gevolg van het resistent worden is heel nadelig voor jezelf. Je moet een nieuwe kuur krijgen met een ander antibioticum. Dus weer opnieuw beginnen. En dan hopen dat die helpt. Het aantal soorten antibioticum is beperkt. Dus op een bepaald moment kan er een punt komen dat een bacterie tegen alles bestand is, en niets meer helpt.

De bacterie moet dus zeg maar echt uitgemoord worden in je lichaam. Want anders ben je ze alleen maar aan het trainen om sterker te worden.

Ook een onderbreking, en daarna verder gaan met een kuur kan dat effect hebben. Vooral een lange onderbreking. Want dat is dan gewoon een stop en opnieuw beginnen. Met antibiotica is het echt belangrijk de regels heel goed te volgen.

Dit kan een gevaar zijn voor jezelf, maar ook eventueel voor anderen die besmet worden met resistente bacteriën.

Toegevoegd na 1 dag:
Ter verduidelijking, als ik schrijf dat ik het eens ben met voorgaande schrijvers, bedoel ik dat je een antibioticum kuur af moet maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Ter informatie: Als jouw antwoord meer punten krijgt dan een ander antwoord, wordt het, na het sluiten van de vraag, boven dat andere antwoord geplaatst. Je antwoord zou ook bovenaan kunnen komen te staan, wanneer het van alle antwoorden de meeste punten heeft. Misschien is het dan niet (meer) duidelijk wie je met "voorgaande schrijvers" bedoelt.
Antoni
11 jaar geleden
"Duimpjes omlaag" tellen hierbij overigens ook mee, hoewel die geen invloed hebben op het aantal punten voor een antwoord. Het antwoord met de meeste duimpjes omlaag wordt onderaan de reeks antwoorden gezet.
Doorgaans duurt een kuur 5 tot 7 dagen. Als je koorts hebt hoort de koorts binnen 24 uur te zakken.
Er zijn ook infecties waarbij je geen koorts hebt, maar die niet van zelf over gaan.
Niet in alle weefsels dringen antibiotica even goed door.
Er zijn ook bacteriën die van nature niet erg gevoelig zijn voor antibiotica en door lang gebruiken wel bestreden kunnen worden.
Sommige infecties worden veroorzaakt door een samenspel van meerdere bacteriën.
Enz. enz.

Zoals je ziet zijn er nog al wat variaties. Vandaar dat soms langer en soms echt veel langer antibiotica moet worden toegediend.
Bij infecties in een bot wordt bijvoorbeeld weken antibiotica toegediend en bij tuberculose een combinatie van verschillende antibiotica gedurende vele maanden.

Niet afmaken van een kuur kan er voor zorgen dat bacteriën sneller resistent worden.

Als je niet weet waarom juist bij jou dit noodzakelijk is, vraag dan aan de arts die de antibiotica heeft voorgeschreven.
Als je bijwerkingen krijgt van de antibiotica in de loop der tijd, stop dan niet zo maar, maar overleg direct met de arts. Eventueel wordt dan een ander antibioticum voorgeschreven, zodat de problemen van resistent worden niet optreden