- kan je met je tong 10 kilo dragen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankje Leonie :-) Gelukkig kan onze Kimy37 nog niet stemmen maar even een kleine toevoeging speciaal voor Kimy37: "De tong is één grote spier waarvan een klein percentage bestaat uit smaakpapillen en de zenuwen die daar naartoe gaan. Het is niet zo dat je tong sterker is dan bijvoorbeeld je biceps, maar dit komt vanwege de grote van je tong. Was je tong even groot, dan was het de sterkste spier." Dus in verhouding is de tong de sterkste spier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De tong is de sterkste spier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt als eerste het goede antwoordt gegeven. Dank je
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Tong natuurlijk

Andere antwoorden (13)

De hartspier natuurlijk, die heeft nooit geen pauze
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of ik moet ze heel erg vergissen maar naar mijn weten is je Aorta geen spier toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aorta: is de belangrijkste lichaamsslagader
Wie weet wel de kuitspier want die moet al dat gewicht voortdragen als we de steun van het skelet hierin niet meetellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In absolute zin: de strekspieren van de benen. Probeer maar eens armpje drukken te doen, jouw arm tegen mijn benen... Het verschuiven van een zware kast gaat ook het beste als je met je rug tegen een muur zit, met opgetrokken benen met je voeten tegen de kast, en dan je benen strekt.

In relatieve zin: je kaakspieren. Die zijn vrij klein, maar voor hun afmeting kunnen ze een enorme druk opwekken. Bijt maar eens op je vinger...
Cryofiel
14 jaar geleden
De sterkste spier is (gemeten naar kracht uitgeoefend op een extern object), de m. masseter, oftewel de kauwspier waarmee de onderkaak beweegt. Als zuiver wordt gekeken naar de grootte van de spier en de kracht die op het bot uitgeoefend kan worden dan is de m. gluteus maximus de sterkste spier.

De langste spier is de musculus sartorius in het bovenbeen.

De grootste spier qua oppervlakte is de m. latissimus dorsi (de grote rugspier).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We gaan maar eens een einde maken aan al die verwarring,
want tot nu toe had iedereen een beetje gelijk.
Want wat is sterk? Een éénmalige krachtsexplosie, of voortdurende kracht?
De Quadriceps femoris (voor en zijkant van je dijbeen ) of the Gluteus maximus (tussen je heup en je dij) zijn het sterkst. Je kaakspier is heel erg sterk, maar dat wordt vertekend door de hefboomwerking van je kaakbeenderen.
Dat je tong de sterkste spier is, kan niet waar zijn, te tong bestaat uit 16 spieren. Maar bij je geboorte is dat waarschijnlijk wel het sterkste van je lichaam.
Het hart moet je hele leven kracht leveren, maar levert al die tijd een vermogen van tussen de 1 en 5 Watt.
De Quadriceps kan een paar minuten lang wel 100 Watt leveren.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En toch heb je het mis.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Liesbeth,dat is makkelijk,maar vertel ons dan maar welke het wel is! Trouwens ,je schijnt het antwoord al te weten,waarom dan de vraag?
De sterkste spieren zitten in je onderrug. Daarom hebben zoveel mensen problemen met de spieren in de onderrug probeer maar eens uit :neem maar een gewicht van 10 kilo in jou handen en hou maar eens tegen jou buik dan gaat het nog wel :maar hou nu eens dat gewicht in jou handen maar dan recht voor jou uit en reken dan maar eens uit gewicht maal lengte. en die kilo`s krijg je allemaal op je onderrug .en dan heb je nog maar 10 kilo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op internet is vaak te lezen dat de tong de sterkste spier van het menselijk lichaam is. Wie dit bedacht heeft weet waarschijnlijk niemand. Bij "sterkste" wordt er meestal gedacht aan de mogelijkheid om een ander object te bewegen. Als dit het geval is dan is de kaakspier de sterkste spier. Dit is niet omdat de spier zo sterk is, maar vooral omdat het hefboomeffect van deze spier veel korter werkt dan alle andere spieren.

Daarentegen wordt ook vaak beweerd dat het hart de sterkste spier is. De geschatte kracht van het hart is 1 tot 5 watts. Dit is veel minder dan bijv. de quadriceps, die meer dan 100 watt kan produceren. Het verschil is echter dat het hart continue klopt en dus gemiddeld het meeste kracht uitoefend.

Bronnen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Muscle#The_.22strongest.22_human_muscle
http://en.wikipedia.org/wiki/Tongue
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
armbuigspier
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In verhouding is de tong de sterktste spier van het menselijk lichaam.