Wat gebeurt er als je de oog- en gehoorzenuw met elkaar verwisseld?

Als je je oog op je gehoorzenuw aansluit, en je oor op je oogzenuw, kan je dan zien met je oren en horen met je ogen?
Of zouden je hersenen niet weten wat te doen?
Is dit ooit wel eens bij iets of iemand gedaan?

Toegevoegd na 24 minuten:
Ik bedoel met mijn vraag wat er met de uitgaande signalen gebeurt. De ogen blijven werken en sturen een signaal naar de zenuw. Idem met de oren. Wat doen de hersenen met dit signaal. Hoe zal je dit beleven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Ten eerste: bij de huidige stand van de techniek en de medische wetenschap zou je zowel blind als doof zijn, omdat de zenuwen afsterven doordat ze te dicht bij het cellichaam doorgesneden (moeten) worden. Zenuwen zijn geen koperdraadjes, die je kan doorsnijden en anders weer aan elkaar kan knopen. Maar goed, in het theoretische geval dat je de zenuwen levend en wel zou kunnen omzetten, dan zouden je oren dusaangesloten zijn op de visuele cortex. Dat zou betekenen dat je geluiden zou 'zien' - Alleen zou dat voor de hersenen onbegrijpelijke beelden opleveren. Net zo met het 'horen' van beelden. Het zou onbegrijpelijk zijn. Met voldoende oefening zou een jong brein zich in de loop van de tijd kunnen aanpassen, waarna je weer 'gewoon' beelden zou zien en geluiden zou horen, omdat je hersenen zich dan volledig zouden hebben aangepast....
De arts die een dergelijke operatie zou uitvoeren overtreedt ongeveer alle ethische regels die er bestaan.
Het blijft dus bij een theoretische oefening...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Was dat nu weer voor een vraag? :-P
Natuurlijk kan dat niet... In je oor zitten geen staafjes en kegeltje en hiermee kan je zin. In je oog zin geen gehoorbeentje.. Dus neen, kan niet, of course...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het oog en oor functioneren dan nog steeds. Ze geven signalen af. Wat doen de hersenen met dit signaal. Dat is mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is of je kan zien met je oren en horen met je ogen. Dat is onmogelijk. Maar als je het zelf zo goed weet waarom vraag je het dan?
De nieuwe Mengele?

Nee, natuurlijk kan je dan niet zien met je oren, die zijn daar niet voor gemaakt.
En hetzelfde geldt voor je ogen: die zijn niet gemaakt om mee te horen.
Je oren kunnen geen licht waarnemen en je ogen geen geluid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zult dan praktisch doof en blind zijn; de zenuwen en de corresponderende hersengebieden krijgen wel signalen, maar signalen waar ze geen touw aan vast kunnen knopen; ik verwacht dat je een kakafonie van geluiden en een vreemde lichtshow te wachten staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zou je zomaar gelijk in kunnen hebben... +1
Ik weet niet weet of je de zenuwen überhaupt wel kúnt verwisselen - zo'n zenuw kun je zien als een dikke kabel met veel aders erin. Als de oogzenus 100.000 aders heeft en de gehoorzenuw 40.000, heb je een praktisch probleem bij het verwisselen.

Afgezien daarvan zul je geluid inderdaad "zien" en je omgeving "horen". Het zal echter een vreemde chaos zijn.

Je krijgt ook een praktisch probleem. Stel dat de zenuwen die een rood vlak weergeven, worden aangesloten op de herseningang die een loeihard geluid waarneemt. Dan hoor je een enorme pokkeherrie als je naar een mooie rode zonsondergang kijkt.

Dus: je kijkt naar de rode zonsondergang, en je hoort een pokkeherrie. Wat helpt is dan: je ogen dichtdoen, of de andere kant opkijken. Maar je reflexen zorgen ervoor dat je je handen voor je oren houdt.

Dat houdt echter alleen maar in dat het dan donker wordt, maar dat die pokkeherrie doorgaat.

Hetzelfde als jij het geluid van de telefoon waarneemt als een verblindend licht. De telefoon gaat over, en jij knijpt je ogen dicht - met als enig gevolg dat het dan stil wordt, maar dat je nog steeds dat verblindende licht ziet.

Je zult ook wagenziek worden, omdat je hoofdbewegingen totaal niet zullen kloppen met wat je "ziet".

't Is wel een interessant gedachtenexperiment. Ik denk echter dat we het daar maar beter bij moeten laten.
Cryofiel
14 jaar geleden
Zenuwen brengen signalen over dus zou het in theorie moeten kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een lastige vraag.
Allereerst heb je per oog 150 000 000 beeldpunten, is mij verteld.
Je oren hebben minder dan 15 000.haartjes die elk op een exacte toon mee gaan trillen.
Dat houdt in dat er een factor 1000 verschil zit in het aantal aan te sluiten zenuwen.

Stel dat dit toch mogelijk is.
Onze hersenen kunnen in de nieuwe situatie op den duur signalen herdefinieren.
Dat houdt in, dat het mogelijk is, dat waarschijnlijk ook je hersenen de functies omzetten.
Dan zie je met 15 000 beeldpunten (ministeckbeeld.)
en hoor je met een 1000 maal hogere definitie als nu.

Misschien is dit moeilijk te begrijpen.
We moeten echter weten dat de hersenen een zelfprogrammerend vermogen heeft wat zijn weerga niet kent.
Een tijd geleden heeft een levenslang blinde man door medisch ingrijpen zijn zicht ontvangen (niet teruggekregen) hij kon wat hij zag pas impementeren nadat hij het voorwerp wat hij zag, gevoeld had, hij zag dus eigenlijk met zijn handen.
Toch is op den duur zijn gezichtsvermogen zo ontwikkeld dat hij het voelen los kon laten.
Dat brein heeft dus een pittige synaptische omprogrammering doorgemaakt.
Hoe meer we over de hersenen we te weten komen, hoe verbaasder we daarover zijn.
In tegenstelling tot wat men tot voor kort dacht,
kunnen hersenen ook als ze flink ouder dan 18 jaar zijn , zich nog goed aan nieuwe situaties aanpassen.
Daar kan ik over meepraten...........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel dat het zou kunnen, dat omgekeerd aansluiten, het lijkt me (even afgezien van de praktische bezwaren die hier al genoemd worden) een kwestie van dagen, misschien een paar weken tot de hersenen de gegevens weer 'juist' gaan interpreteren en je dus weer gewoon kunt horen en zien.

Onderschat aanpassingsvermogen van de menselijke 'computer' niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan ben je blind en doof, in eens...

Het is een nauw samenspel de hersenen, de prikkels en het bewustzijn... (de heilige drieëenheid ook)...

Nee je zult er niets van zien en niets van horen...