Is er een mogelijkheid om het roepgedrag te stoppen?

Regelmatig kom ik in een verpleeghuis op bezoek. Een oudere dame van in de negentig roept veel. Ze weet dat ze het zelf doet en vindt het heel vervelend voor de andere bewoners, bovendien wordt ze er zelf erg moe van. Dit is plotsklaps ontstaan. Ze doet het vooral op momenten dat ze alleen is, dus ook 's nachts. Ik vroeg laatst waarom ze dit deed. Ze zei: "als ik niet meer kan roepen ben ik dood, dus het is fijn dat ik het nog kan". Volgens de verzorgster is ze niet dementerend. Enige maanden gelden heeft ze een hersenbloeding gehad en daardoor is ze in het ziekenhuis beland. Aansluitend is ze opgenomen in een verpleeghuis. Voorheen woonde ze zelfstandig.

11 jaar geleden
5.3K
Amadea
11 jaar geleden
Iets op haar kamer zetten dat terug reageert. Zodat ze beseft dat het roepen gevolgen heeft. Het kan ook door zacht te praten, dan heeft niemand er last van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze kan er niks aan doen :( het is een soort tic . Op moment dat er zich een vervelende gedachte op dringt roepen ze iets als een reflex om die nare gedachten te verdringen . Ja een vorm van Gilles de la Tourette . De bekendste is met schutting woorden maar er zijn meer verschijningsvormen . Mogelijk dat een psychiater medicijnen zou kunnen voor schrijven die dempend zouden werken maar succes is niet gegarandeerd :(

Het beste antwoord

Het kan goed zjn dat deze mevrouw hier niets aan kan doen en het een rest verschijnsel is van de hersenbloeding.
Heel vervelend voor haar en haar medebewoners maar waarschijnlijk niet veel aan te doen. Deze mevrouw zal ook onder behandeling van een arts staan, die het probleem kent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
joro
11 jaar geleden
Het roepen is gestopt, omdat ze rustgevende middelen heeft gekregen (citalopram en oxazepam).

Andere antwoorden (3)

Uitleggen dat iemand die niet kan praten ook nog steeds leeft... verder kan iemand die leeft ook zachtjes trommelen met de vingers op de stoel of knie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Pelle waar slaat dit antwoord op de geestelijke toestand van deze me vrouw is waarschijnlijk iets minder waardoor deze uitleg echt niet overkomt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze is niet dementerend maar is waarschijnlijk opgenomen omdat ze niet meer thuis kan wonen. Verder is ze zich bewust van wat ze doet. Nergens staat dat er een dermate slechte geestelijke toestand is dat ze niets begrijpt. Ga naar haar toe, pak haar hand en leer haar trommelen op knie of stoelleuning terwijl je zegt: kijk u leeft nog u kunt trommelen. Het roepen houdt andere mensen uit hun slaap.
ronron1212
11 jaar geleden
Er zijnnaast dementie ook andere vormen van geestelijke aftakeling pelle
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga af op: " Ze weet dat ze het zelf doet en vindt het heel vervelend voor de andere bewoners, bovendien wordt ze er zelf erg moe van." Nogmaals: pak haar hand en zeg wat ik zei. Wat is je probleem Ronron? Ik ken haar niet maar jij ook niet! Proberen kan altijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met Pelle eens. Uit de uitleg die de vraagsteller geeft is dit zeker een goed antwoord. + als ik het kon !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook ZEKER met pelle eens, goed antwoord. Kan helaas geen + geven.
het zal heel moeilijk zijn om deze dame bij te brengen dat ze echt erg veel overlast aan anderen bezorgd.
toch, als ze inderdaad nog bij haar verstand is, moet het mogelijk zijn om haar uit te leggen met héél véél geduld dat het niet nodig is om zo te roepen iedere keer.
ik werk zelf met oude mensen/bejaarden en weet hoe moeilijk het is om hen iets uit te leggen in de zin van "bij te brengen". wij zijn tenslotte nog zo jong...

Toegevoegd na 2 minuten:
wij zijn tenslotte nog zo jong.... en zij weten alles al !!
(dat vergat ik er achteraan te zeggen, zo is de reactie vaak van oude mensen).

Toegevoegd na 14 uur:
ik vergeet dat deze mevrouw in een verpleeghuis woont, dat betekent dat ze verpleging nodig heeft na de hersensbloeding en de opnametijd daarvoor in het ziekenhuis.
al is zij niet dementerend, dan nog is zij kennelijk veranderd (voorheen zelfstandig wonend) fysiek of psychisch.
overigens meer oude mensen hebben ineens de neiging om (te) veel geluid te maken (was ook zo bij mijn eigen moeder die in het ziekenhuis opgenomen werd en aldaar behoorlijk stampij maakte... niet fijn en niet bespreekbaar).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In een verpleeghuis zitten nu eenmaal alle soorten mensen.
Daarnaast zal er hersenschade zijn opgetreden en weet mevr helemaal niet waarom ze wat doet.het is te simpel tezeggen wat kan ik eraan doen.daarnaast is dit de taak van de arts en de psychiater een behandel methode te maken.het lijkt ook wel of je zegt niet dement dus moet ze ophouden. Ze zit daar niet voor niets en na een hersenbloeding is gedragsverandering heel normaal
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
joro
11 jaar geleden
Nee, ik bedoel beslist niet "niet dement dus moet ze ophouden", Bovenstaande bevindingen heb ik alleen op www.goeievraag.nl gezet, in de hoop tips te krijgen.