Hoe kom ik van steeds terugkerende schimmelinfectie af? (candida)

Na alle kuren, pillen en het candida dieet geprobeerd te hebben ben ik nog steeds enorm vatbaar voor schimmelinfecties.
Ik let enorm goed op mijn voeding (vermijden van gist, suikers, schimmels etc), vermijdt zeep, draag katoenen ondergoed, noem t maar op.
Er zit een gigantische taboe op dit verschijnsel maar enorm veel vrouwen schijnen hier tegenaan te lopen.

Mijn dokter schuift het op een verstoring van de balans in mijn afweersysteem, wat logisch klinkt, maar de reden waarom dit steeds gebeurd weet hij niet.
Zelfonderzoek word ik ook niet veel wijzer van.
Het lijkt een groot raadsel.

Zijn er meer vrouwen met dit vervelende kwaaltje?
Heb je tips?

Weet jij het antwoord?

/2500

De enige redenen die ik - maar ik ben uiteraard geen arts - zo nog kan bedenken zijn : - schimmels zijn hardnekkig, en vragen soms zeer langdurige behandeling ; wellicht stop je steeds te vroeg, waardoor het laatste restje (tegen dat middel resistente) schimmel zich opnieuw kan manifesteren - je hebt een enigszins overdreven hygiene-routine. Met name vaginale schimmels en infecties zijn niet zelden het gevolg van teveel en te grondig reinigen van die delen van het lichaam, waardoor de natuurlijke zuurgraad EN de natuurlijke huidflora aangetast wordt, en je schimmels ruim baan en een prettig klimaat biedt. Dat je niet met zeep moet wassen had je inmiddels al begrepen, maar ook zeepvrije waslotions en zogenaamde speciale verzorgingsproducten kun je beter achterwege late. Voor de menstruatie is het wellicht een idee over te gaan op wasbare katoenen maandverband of tampons (die je zelf kunt maken) of de keeper / mooncup. In elk geval niet meer dat absorberende bewerkte fabriekspapier. Dat zijn dus eigenlijk de twee dingen die je nog kunt proberen : praktisch niet meer wassen (gewoon schoon ondergoed en een nat washandje) en natuurlijke producten voor de menstruatie gebruiken zodat je natuurlijke bacterie-groei zich weer kan st