Hoe kom ik van steeds terugkerende schimmelinfectie af? (candida)

Na alle kuren, pillen en het candida dieet geprobeerd te hebben ben ik nog steeds enorm vatbaar voor schimmelinfecties.
Ik let enorm goed op mijn voeding (vermijden van gist, suikers, schimmels etc), vermijdt zeep, draag katoenen ondergoed, noem t maar op.
Er zit een gigantische taboe op dit verschijnsel maar enorm veel vrouwen schijnen hier tegenaan te lopen.

Mijn dokter schuift het op een verstoring van de balans in mijn afweersysteem, wat logisch klinkt, maar de reden waarom dit steeds gebeurd weet hij niet.
Zelfonderzoek word ik ook niet veel wijzer van.
Het lijkt een groot raadsel.

Zijn er meer vrouwen met dit vervelende kwaaltje?
Heb je tips?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem aan dat je je handdoek na het douchen maar 1x gebruikt?
Ritsuka
11 jaar geleden
Heb je probiotica geprobeerd? Liefst met lactobacillus acidophilus (niet zeker van spelling)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of je sexueel actief bent
Maar het kan een verschil maken als je zorgt dat je partner niet 'in je' komt
En het is verstandig als je partner zich ook laat behandelen
Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
volgens mijn huisarts kan de bacterie niet blijven leven bij de man en hoeft hij dus niet behandeld te worden. Ben benieuwd of dat nu waar is of niet...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is het geen bacterie maar een schimmel, JanLast, en die is hardnekkig, hoor. Dus hij gaat, is mijn ervaring, wel degelijk heen en weer tussen sekspartners.
Ik heb er bij vlagen last van, dcrian, en dep mezelf dan twee keer per dag met yoghurt (KOUD!!!!), dat vermindert de jeuk en helpt bij mij de zuurgraad de goede kant op te krijgen. Ook doop ik mijn vinger in de yoghurt en breng het zo diep mogelijk in mijn vagina. Vooral even niet schoonmaken, en na het douchen gewoon weer met yoghurt deppen. Met een dag of twee is de jeuk weg en dan gaat het wel weer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Handdoek gebruik ik 1x inderdaad.
Yoghurt is een tip. Schimmel bedoel ik haha! Probiotica heb ik gehoord, waar te vinden? Mijn apotheek heeft het niet. Ook mijn arts zegt dat de partner meebehandelen niet nodig is.
Het is geen soa, de schimmel kan niet leven op de penis. De schimmel is 'persoonlijk'.
Weet ff geen andere benaming haha. En zoals ik al zei is voor mij sex geen pretje en heb ik t dan ook niet.
Ritsuka
11 jaar geleden
Probiotica heb ik gehaald bij de Gezond & Wel winkel. De Tuinen heeft het dacht ik ook, en sommige drogisten denk ik.
Het word verkocht als een soort supplement.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het candidadieet moet je niet "proberen", maar er een "levenswijze" van maken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ appeltje: Je haalt me de woorden uit de mond, dit is niet iets wat je een weekje probeert, begin eens met een jaar en dan ook echt, dus ook met je verjaardag..
Aan de andere kant geeft de vraagsteller aan nog steeds goed op te letten met voeding. @de rest:
Kefir is een goeie probiotica, waarschijnlijk de beste, vooral in dit geval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het een moeilijk iets ! maar je kunt ook eens proberen om melkproducten uit je voeding te laten! omdat dat soms ook schimmel candida kan verergeren!

Antwoorden (4)

De enige redenen die ik - maar ik ben uiteraard geen arts - zo nog kan bedenken zijn :
- schimmels zijn hardnekkig, en vragen soms zeer langdurige behandeling ; wellicht stop je steeds te vroeg, waardoor het laatste restje (tegen dat middel resistente) schimmel zich opnieuw kan manifesteren
- je hebt een enigszins overdreven hygiene-routine.

Met name vaginale schimmels en infecties zijn niet zelden het gevolg van teveel en te grondig reinigen van die delen van het lichaam, waardoor de natuurlijke zuurgraad EN de natuurlijke huidflora aangetast wordt, en je schimmels ruim baan en een prettig klimaat biedt. Dat je niet met zeep moet wassen had je inmiddels al begrepen, maar ook zeepvrije waslotions en zogenaamde speciale verzorgingsproducten kun je beter achterwege late. Voor de menstruatie is het wellicht een idee over te gaan op wasbare katoenen maandverband of tampons (die je zelf kunt maken) of de keeper / mooncup. In elk geval niet meer dat absorberende bewerkte fabriekspapier.

Dat zijn dus eigenlijk de twee dingen die je nog kunt proberen : praktisch niet meer wassen (gewoon schoon ondergoed en een nat washandje) en natuurlijke producten voor de menstruatie gebruiken zodat je natuurlijke bacterie-groei zich weer kan stabiliseren, en bij een schimmelinfectie eens een ander middel proberen en dat minimaal twee weken blijven smeren.

Overigens zit er zeker een kans in dat je er van tijd tot tijd toch mee blijft kampen. Sommige mensen zijn er nu eenmaal vatbaarder voor dan anderen, zonder dat daar altijd een concrete danwel behandelbare aanleiding voor is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel! Menstruatie heb ik niet (spiraal)
En inderdaad wat je zegt, gebruik alleen water.
Langdurige behandeling is een optie die mijn huisarts tegenhoudt omdat hij (vind ik) hierin ouderwets is. Hij blijft zijn schouders optrekken en me 3daagse kuren voorschrijven. Heb overwogen naar een natuurarts te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
P.s. smeren is niet van toepassing.ik krijg pillen. Deze pakken t probleem van binnenuit aan. De inbrengcremes pakken alleen de vaginale schimmels aan, dat is bij mij de oorzaak niet.
Het is per persoon ook weer verschillend ben ik achter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fijne huisarts, wil hij een nieuwe auto kopen of zo, want zo blijf je terug komen.. p.s. ik ben sowieso voor die natuurarts. p.p.s. schimmels krijg je nooit helemaal weg, het blijf een evenwicht, daarom werkt medicatie meestal alleen tijdelijk, de oorzaak wordt niet opgelost.
Je seks partner moet ook behandeld worden. Anders blijft hij je besmetten. Dus heb je een partner condoom vrijen en zorgen dat hij behandeld wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, klopt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schimmelinfectie is geen soa. Hij kan me wel herbesmetten als we seksueel verkeer hebben, maar sex gedurende de infectie heb ik niet. Is geen pretje.
Daarnaast is seksueel verkeer gewoon toegestaan omdat de schimmel van mij niet kan leven bij hem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat laatste is me verteld door een arts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad het is geen soa maar toch echt besmettelijk.je dokter heeft het fout. Je sekspartner besmet je voortdurend. Test het maar uit. Na infectie en je hebt medicatie gehad condoom doen wedden dat het niet terug komt. Daarnaast wat kost het je partner zijn piemel in te smeren met zalf. Je moet het zelf weten. Ik was er daarna vanaf.ik heb drie jaar een infectie gehad.
Welke medicijnen heb je gehad? Ikzelf heb miconazolnitraat gehad in pilvorm, in zalf en een capsule die je in moet brengen. Werkte bij mij heel goed. Tegenwoordig heb je ook het merk Canesten dat kun je gewoon bij de drogist kopen. Dit middel heeft een ander werkend bestanddeel, misschien helpt deze beter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Koop een tube 99/100 % Aloë Vera gel. Daar waar het jeukt/ schimmel, goed aanbrengen.Kost ongeveer € 10,00….. doe het.