hoe kan ik iemand helpen die in een vervuild huis woont en te lui is om iets aan te pakken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik zou in eerste instantie een gesprek aangaan met de bewoner. Geef aan dat je hulp wil bieden. Heb je dit al geprobeerd en werkt het niet zou je (mits aanwezig) familie of vrienden van die persoon kunnen benaderen, misschien kunnen jullie de persoon in kwestie samen overtuigen? Er is vaak een achterliggende emotionele reden voor vervuiling, soms geheel onbewust dus je zou ook contact met de gemeente kunnen zoeken. Zij kunnen zowel hulp bieden bij reiniging, maar ook begeleiding m.b.t. hulpverlening. Ik zou persoonlijk de persoon in kwestie op de hoogte houden, maar wat research kan nooit kwaad. Mooi en nobel streven om te willen helpen! Succes!

Vervuilen is zelden of nooit een kwestie van luiheid alleen ; vrijwel altijd ligt er achter de initiatiefloosheid een (groot) psychisch probleem, en is de persoon in een vicieuze cirkel terecht gekomen, waar die zonder hup niet meer uit komt. Simpelweg omdat-ie niet meer weet waar hij moet beginnen. Hulp is echter altijd veel en veel meer dan (helpen) opruimen alleen, en kan heel heftig zijn, waardoor de persoon zich er flink tegen kan verzetten. Dat is dus niet iets dat je als vriendin of kennis even doet. In elk geval is een goed gesprek de eerste stap. Kijken in hoeverre ze er voor openstaat, en of je wellicht de vinger op de zere plek kunt leggen, zodat je een concrete hulpvraag kunt neerleggen bij de huisarts. Want zonder medewerking van de 'patient' begin je uiteindelijk niks. En zeker niks definitiefs.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100