Warm houden en even op Google kijken, onder wintertenen.
Je beter zelf even lezen en dan je eigen keus maken.
Beterschap
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Zorg dat je goeie dikke sokken aanhebt,en dat je voeten en tenen zich een beetje kunnen bewegen in het schoeisel dat je aan hebt.
Het beste zou zijn een paar ouderwetse klompen ,daar hebben je voeten nog alle vrijheid.
Schoeisel wat knelt is niet aan te bevelen,en ook geen vocht,zodat je voeten nat worden.
Het beste is gewoon helemaal kou mijden,maar dan zou je hele dagen binnen moeten blijven ,en dat is ook geen optie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bestrijden is denk ik wel moeilijk, als je vatbaar bent voor koude voeten. Wel weet ik een methode om de pijnlijke gezwollen jeukende oververhitte tenen wat te verlossen. Een wisselbad doet wonderen. Een aantal keren afwisselen in een warm en koud voetbad.
Hopelijk brengt dit wat verlichting, sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij werkt het!! suc6
Helaas zijn er geen definitieve oplossingen om wintertenen en winterhanden te voorkomen. Maar probeer eens of de volgende tips je klachten wat kunnen verminderen:

Smeer handen en voeten in met een vette crème.
-Wrijf voorzichtig over de pijnlijke plekken.
-Neem bij pijn een paracetamol (raadpleeg wel je huisarts als je andere medicijnen gebruikt).
-Probeer wisselbaden met 3 minuten warm water en 30 seconden koud water. Sluit af met warm water.
-Vooral (vochtige) kou vermijden. Moet je toch naar buiten, draag dan ruime en warme schoenen (liefst van leer) en handschoenen (wol).
-Ben je buiten, blijf dan in beweging.
-Smeer je voeten en handen in met capsicum crème 0.075% FNA. Deze crème is op recept verkrijgbaar.

Opm. Er zijn ook geneesmiddelen die invloed hebben op de oppervlakkige bloedvaten. Omdat ze niet zonder bijwerkingen zijn, worden ze zeer terughoudend voorgeschreven.

Uit 'Oma weet raad':
Misschien onsmakelijk, maar baat het niet dan schaadt het niet: er wordt gezegd dat je minder last hebt van wintertenen en/of -handen als je met ochtendurine over je tenen/handen plast.
Smeer je tenen en vingers in met rauwe aardappel.
Tweemaaldaags insmeren met tijgerbalsem schijnt ook te helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maizena in je sokken schijnt ook te helpen. Het werkt in elk geval tegen het vocht, waardoor je voeten minder snel koud worden.

Sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kreeg inderdaad ook ooit het advies van de dokter om met mn wintervoeten in urine te gaan zitten.... tis niet echt smakelijk maar goed, je moet je er even overheen zetten. Kan me alleen niet meer herinneren of het ook daadwerkelijk heeft geholpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als kind had ik erg veel last van wintervoeten en tenen.
Ik kan me nog herinneren dat ik een bus of pot creme had waar ik mijn voeten mee in moest smeren.
Het heet Akileïne en de bus was geel/zwart, het is nu nog steeds verkrijgbaarvoor wintervoeten.
Ik heb er tot nu toe geen last meer van gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hierbij een paardemiddel tegen jeukende tot pijnlijke teenkootjes die zo ongeveer twee maal hun grootte zijn opgezet en de vorm van zogenaamde hamertenen aannemen. Het doet even flink pijn maar dan heb je ook wat: buig eerst de teen op de kootjes recht
in het horizontale vlak, dus naar rechts als de teen
krom staat naar links en omgekeerd. Ga daarna met de
voet met het volle gewicht van de hak op
de teen in kwestie te staan. Vertikale druk op de teen dus
De volgende dag is het al een stuk minder en na de tweede dag is het verdwenen. Ben je te soft ervoor vraag dan iemand er tien flinke klappen met een rubberen hamer op te geven. Niet lachen want dit is serieus.
Ben je wat gevoelig maar wil het toch helemaal zelf doen dan geeft het al wel verlichting de teenkootjes
over de gewrichtjes omhoog te duwen waarbij de andere delen gestrekt blijven door ze met je vingers tegen te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wisselbaden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wachten op de zomer, naar een warm land verhuizen of binnen blijven zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet- of stoppen met roken.
dit maakt de bloedtoevoer naar de voeten moeilijker en kun je meer last van wintertenen krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mijn huismiddeltips Scheurkalender:

Ga met je voeten in een bak sneeuw zitten.

's Avonds voor het slapengaan voeten insmeren met vaseline en dan sokken aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wisselbaden, een paar minuten in kom ijskoud water met je voeten en dan gelijk naar een kom met warm water en dan steeds wisselen om de paar minuten, het helpt niet direct je moet het eerst een paar keer doen voordat het begint te helpen.