Stoppen met roken.

Wat zijn de beste methoden als kauwgom pleister en het boek niet geholpen hebben?
ik ben een stevige roker van 40 sigaretten per dag {shag} en rook al 14 jaar.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
knap dat je het toch wil proberen +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een herhaling van zetten. Stoppen met roken vragen zijn hier al meerdere keren gesteld. Verder helpt niets, je zu;t het zelf moeten doen.

Antwoorden (13)

De motivatie om ECHT te WILLEN stoppen.
Wanneer je eigenlijk gewoon wilt roken, helpt er natuurlijk uiteindelijk niks.

Elk hulpmiddel is zo goed als je motivatie, en het echte lichamelijke afkicken duurt maar een week, het afleren van de gewoonte echter meer dan een jaar. Als je het dan eigenlijk nog gewoon lekker vindt, val je OF terug, OF je wordt een heel vervelende chagrijnige anti-roker die het van een ander niet kan hebben omdat hij het zelf niet meer mag.

Ga dus goed na of je het ECHT en HELEMAAL voor JEZELF graag wilt, en is het antwoord ja, dan druk je gewoon je laatste peuk uit, zet de knop om en zoekt iets anders om met je handen en/of mond te doen, eender wat, er hoeft geen nicotine in te zitten. Wil je eigenlijk gewoon roken, kijk dan of je met minder toekan, later op de dag kunt beginnen, eerder op de dag kunt stoppen, shaggies maar half oproken, dunner draaien, of alles tegelijk. Als je merkt dat dat lukt, is de volgende stap vermoedelijk makkelijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
maar nu nog echt willen stoppen, mij valt het iig zwaar, blijkbaar wil ik nog niet echt genoeg :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet wel zeker dat ik het niet wil, dus ik probeer het niet eens. Mag al genoeg lekkere dingen niet meer.
Waar het om gaat is wilskracht! Het is een gevecht met je eigen verlangen en gevoel. De lichamelijke verschijnselen ben je zo doorheen, het verlangen naar een peukie kan nog heeeeel lang blijven. Maar als jij echt niet meer wil roken, dan win je dat gevecht.

Ik ben ex roker die 30 jaar heeft gerookt, ook zo´n 30-40 sigaretten per dag. Van de een op andere dag gestopt. Ik wil namelijk niet meer. Ik verlang wel, nu bijna 2 jaar later is dat er nog steeds af en toe, maar omdat ik niet meer wil, geef ik daar niet aan toe.

Wilskracht, daar kan geen kauwgompje, pleistertje, boek en wat voor methode tegenop. Als de wilskracht er niet is, helpt niets!

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het boek heeft al niet geholpen, terwijl dit werkelijk een goed boek is om inzicht te krijgen in het rookgedrag.

Je kan alles proberen zoethout, pleisters, kauwgom, lasertherapie. Maar het zit in je hoofd en die knop moet om. Dat is vreselijk moeilijk. Als die knop eenmaal om is komen de afkickverschijnselen en kan je vreselijk prikkelbaar worden. Daar moet je allemaal doorheen.
Ook als er momenten komen bijv. problemen dan is het moelijk om dit te doorstaan.

Het moet gewoon echt om in het hoofd. Ik ben een roker, ik wil een een niet roker zijn en blijven.

Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan helpt alleen nog maar de laatste mogelijkheid en dat is: de volgende sigaret uitstellen... Eerst doe je dat 10 minuten... En dat rek je op tot een half uur... En als je een half uur hebt kunnen pauzeren dan kun je dat ook een uur...En als je het een uur hebt kunnen doen, dan kun je ook 3 uur pauzeren... Maak de pauze langer en langer totdat die oneindig is en dan is het geen pauze maar abstinentie en dan is het je dus toch gelukt... Maar dat weten we pas over een heel lange tijd, want pauzeren doe je vaak, stoppen maar één keer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je steeds tegen jezelf zegt;' Ik moét stoppen', wordt het al moeilijker, het is slim je goed voor te bereiden. Begin met tegen jezelf te zeggen;'Ik mág eindelijk stoppen met roken'. Herhaal dit dagelijks een paar keer. Zo geef je je zelf de vrijheid om te stoppen.
Je haalt op deze manier 'het worselen met stoppen' een beetje weg en het wordt 'vrijwilliger'. Minder druk.

En inderdaad zoals hier eerder gezegd is; wilskracht!

Maar begin eens met deze regel op te zeggen voor je zelf, maak het je eigen en visualiseer daarbij dat je gestopt bent, zie jezelf je armen omhoog steken, vrij zijn van roken!

Succes,
Jeanette

Toegevoegd na 1 minuut:
worselen moet natuurlijk Worstelen zijn ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke keer als je een sigaret wil opsteken moet je jezelf afvragen:
'Heb ik nu trek in een sigaret of is het alleen maar de gewoonte?'

Je zult merken dat je voor een groot gedeelte uit gewoonte rookt. En dat is iets waar je jezelf van af kunt houden: accepteer dat je rookt als je echt trek hebt in een sigaret, maar accepteer niet dat je alleen maar voor 'het gebaar van de sigaret in de hand' er eentje opsteekt.

Succes!
14 jaar geleden
Wat ik als antwoord gaf op de andere vraag over stoppen met roken. Als je het met hulpmiddelen gaat doen, ben je niet echt gestopt. Je zoekt dan houvast in iets anders. Je gaat niet je verslaving zelf te lijf met wilskracht maar je leunt op een alternatief. Zo kun je nooit langdurig stoppen.

Stoppen met roken is niets meer dan gewoon doorzetten totdat het vanzelf gaat. Het is heel moeilijk om cold turkey te stoppen maar wel de meest effectieve methode.

En ik kan het weten, want ik ben 3x gestopt en de eerste twee keer met hulpmiddelen. Toen heb ik het niet volgehouden. De laatste keer heb ik een datum geprikt en toen ook werkelijk gestopt zonder ook maar iets vervangends te zoeken voor het roken. En dat werkt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedere keer opnieuw stoppen, net zolang tot het gelukt is.
Dus als je stopt en het lukt je bijvoorbeeld twee dagen, dan rook je een dag en dan stop je gewoon weer.
Zo steeds na de mislukking weer stoppen.

Of het zelfmedelijden de deur uit en gewoon stoppen, en dan heb je het maar moeilijk... dat geeft niets. Al loop je een week te huilen, gewoon niet aan toegeven. Even door die zure appel heen.

In de tijd die je nodig hebt om te stoppen, is het stoppen met roken het enige dat telt, dat is belangrijk verder moet alles maar even buigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zult toch eerst moet erkennen dat je volledig verslaafd bent! Besef dat je jezelf afhankelijk hebt laten worden (onbewust) van sigaretten. Toen je je eerste sigaret opstak had je vast niet de intentie om voor altijd te blijven roken. Je hebt je lichaam laten wennen aan een gif. Als jij stopt, is het gif binnen een paar dagen helemaal uit je lichaam. Dan is het een kwestie van zo snel mogelijk gaan genieten van het feit dat je deze stapt hebt gezet!! De drang naar roken zal echt verwijnen. Je weet wat je niet wilt: ROKEN. Verspil je geld en je zelfverrouwen niet langer. Nu is de tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn online hulpprogramma's zoals http://www.rokenondercontrole.nl dat zou je kunnen helpen. Je moet het natuurlijk nog steeds zelf doen, maar iemand begeleid je wel. Er is meer interactie dan wanneer je zelf een (cursus)boek gebruikt. Moeilijke momenten kun je 'bespreken'. Het voordeel van zo'n soort methode is dat het vooral ingaat op valkuilen waardoor de slagingskans op langere termijn groter is. Stoppen is niet zo moeilijk, gestopt blijven wel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is zeker een goede voornemen voor 2010.

Ik heb een aantal adviezen voor je.

a) Begin niet hieraan als het een goede voornemen is. Deze zijn voor rokers gedoemd om te stranden.
Ga bij jezelf langs wat nu de echte reden is en hoe kan jij daar echt vanuit het diepste van jezelf hier 100% achter staan.

b) Begin hier niet aan in de winter. Dit is een rustperiode en je bent niet goed in staat om verandering aan te gaan. Zeker niet zo een enorme grote verandering als niet roken.
De lente is een goede periode. Staat voor nieuw begin, voor opbloeien.

c) Geen hulpmiddelen gebruiken. Hiermee schuif je jouw probleem af naar een externe factor. Dit maakt je afhankelijk (en dat is op zich ook een verslaving). Gebruik de kracht in jezelf, wees sterk voor dit doel.

d) Als je stopt is het moment belangrijk. Zelf heb ik gemerkt dat ik moest stoppen op het moment waarvan je al weet dat je daar de grootste moeite mee zal krijgen. Dus in mijn geval, in de kroeg met een biertje erbij. Dan heb je dat als moeilijke situatie al gehad.
Alle andere situaties kunnen dan alleen nog maar eenvoudiger zijn.

e) Zie jezelf als een niet roker. Iemand die nog nooit heeft gerookt. Zie jezelf als dat je niet rookt. Dat je blaakt van gezondheid en een topconditie hebt. Zie jezelf over een paar jaar, waarbij roken helemaal geen enkele keer in je gedachten opkomt.
Dit beeld geeft je kracht om zelf niet als een ex-roker te zien, of iemand die stopt, of moet afleren. Nee, je bent een niet-roker.

f) drink water ipv.

Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de eerste stap is erin geloven dat je het kan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag is kort geleden gesteld. Er zijn meer dan 50 antwoorden gepost, dus lijkt me handig voor je...
http://www.goeievraag.nl/vraag/originele-bruikbare-tips-helpen-stoppen.39406