Hoe kan ik het beste omgaan met deze moeilijke momenten tijdens het stoppen met roken?

Ik heb 2 keer geprobeerd te stoppen met roken, maar elke keer loop ik weer de fout in op dezelfde momenten. En ik vraag me af wat ik het beste kan doen op deze momenten.

- Op stap. Gelukkig ga ik weinig meer uit, dus ik denk dat dit geen wekelijkse hindernis zal zijn.

- Iedereen rookt thuis. Ik kan niet van hun verwachten dat ze voor mij het huis rookvrij maken, maar ik heb hier juist mijn moeilijke momenten. Omdat thuis iedereen rookt blijft bij mij de drang naar de sigaret erg groot. Vooral wanneer ik bijvoorbeeld een wijntje op heb. Nu kan ik tijdelijk mijn wijntje laten stoppen, maar ook zonder alcohol blijft het thuis moeilijk omdat dus iedereen rookt.

Hoe kan ik op deze momenten het beste sterk blijven? Want ik wil zo graag stoppen, ik ben er klaar mee. En vooral als het gaat om de prijzen. ik wil er gewoon leukere dingen voor doen. En juist omdat ik de vorige keren op deze punten de fout in ging, wil ik me beter voorbereiden en jullie graag om advies vragen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Accepteer dat het moeilijke MOMENTEN zijn. En het voordeel van momenten is dat ze voorbij gaan.
Het enige wat je moet doen is wachten tot het moment over gaat.
En bedenk dat jij de keuze bewust hebt maakt om die sigaret aan te steken. Dus het is geen moment van zwakte.., het is een wel overwogen keuze.

Wat ik heb gedaan als ondersteuning is het meest smerige snoepje dat ik ken ( ricola) genomen op die rook momenten. En die heel bewust opgezogen. Dus ipv een sigaret, een ricola... Brrr.

Ben nu 5 jaar gestopt afgelopen 2 maanden 2 sigaretten gerookt. Maar in situaties die nauwelijks voorkomen. Zodat ze mijn dagelijke routine niet ingevaar konden brengen.
Heb gelukkig weinig last ervan. Maar het blijft altijd kriebelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zorg dat u alvast een paar dingen heeft bedacht die u kunt doen in plaats van te roken. U kunt bijvoorbeeld diep ademhalen, even rondlopen, een eindje hard fietsen, een glas water halen, naar het toilet gaan of iemand opbellen. Het gaat het gemakkelijkst als u iets doet waar u plezier in heeft.
Zorg dat u altijd een antwoord klaar heeft, als men u iets te roken aanbiedt. Leg uit dat u gestopt bent en dus niet wilt roken. Blijf standvastig. Probeer zo nodig het onderwerp van gesprek te veranderen.
Pas op met alcohol. Onder invloed van alcohol is het moeilijk om nee te zeggen tegen roken.
Als u toch een onweerstaanbare drang heeft om te roken, probeer het dan vijf minuten uit te stellen.
Ga ondertussen iets doen om uzelf af te leiden. Loop naar buiten, doe wat ontspanningsoefeningen of maak een praatje met iemand. Op deze manier kunt u leren de moeilijke momenten te overbruggen.
Ook als u al lang gestopt bent, kunnen ingrijpende of spannende (vervelende of plezierige) gebeurtenissen de behoefte aan roken weer oproepen. Het is belangrijk dat u deze situaties herkent. Probeer op zo’n moment met anderen te praten over wat u meemaakt en voelt. Dat lucht op. Anderen kunnen u steunen en afleiden zodat u door het moeilijke moment heen komt. Maak daarover goede afspraken. Kom gerust weer op het spreekuur of bel met de praktijk als u het moeilijk heeft en dreigt te gaan roken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als 'ervaringsdeskundige' kan ik zeggen: realiseer je dat het verlangenmoment na 10 minuten weer over is. Even doorbijten dus. Kijk eens hoe lang het duurt voordat het volgende 'moment' komt. Je zult zien, dat al na enkele dagen, de periode tussen deze momenten langer is geworden. Er zit dus vooruitgang in.
Met het wijntje inderdaad even kalm aan. Ik ben zelf na 35 jaar stug roken in 1 keer, zonder middelen of hulp, gestopt (inmiddels al weer 10 jaar gelden).
De 'ontberingen' zijn het waard, echt waar! Veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je kan ook van die nep sigaretten gebruiken, want is vaak zo dat je dan denkt dat je echt rookt maar er zit daar geen verslaving in dus dan heb je een grote kans om te stoppen.en bij nep sigaretten ruik je niet naar rook,maar naar mint!