is alleen rauwe voeding eten gezond?

en welke groenten kun je dan niet eten?

11 jaar geleden
1.8K
Ritsuka
11 jaar geleden
lijkt mij persoonlijk niet echt gezond..
volgens mij ga je uiteindelijk tekorten krijgen, en bepaalde groentes kan je lichaam niet goed verteren als het rauw is. het zou misschien kunnen, als je van tevoren HEEL erg goed je research doet over vitamines waar je mogelijk tekorten op kan krijgen etc, maar lijkt mij lastig haalbaar..

Het beste antwoord

De mensheid is begonnen op rauwe voeding. De gemiddelde mens was de hele dag op zoek naar eetbare planten en dieren. Hij moest enorm zijn best doen om genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen, want rauw eten is veel minder goed verteerbaar dan gekookt voedsel. Een mens kan geen cellulose verteren. Onze voorouders stierven erg jong.

Er zijn theorieen die zeggen dat de mensheid zich pas richting intelligentie heeft kunnen ontwikkelen nadat we geleerd hadden ons voedsel te bakken of koken, zie de bron hieronder.

Als je gelooft dat dit oerdieet beter voor je is en rauw wil eten, zul je ook rauwe eiwitten binnen moeten krijgen (dus veel noten, maar ook rauwe eieren en bijvoorbeeld sprinkhanen en rupsen, net zoals onze voorouders) om gevarieerd genoeg te eten. Op de website 'raw food' vind je lekkere recepten. Helaas zonder sprinkhanen en rupsen.

Aardappelen en peulvruchten kun je niet rauw eten; die zijn giftig als je ze rauw opeet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
pinnetje
11 jaar geleden
dankjewel!

Andere antwoorden (3)

Voeding zonder vlees bevat 18 aminozuren. De mens heeft in volwassen toestand hier genoeg aan. Als kind echter heeft de mens nog twee essentiële aminozuren nodig die niet in plantaardig voedsel zitten. Om dit systeem te overbruggen heeft de mens een zogende periode, waarbij melk van de moeder de 2 benodigde aminozuren afgeeft. Dit geldt voor veel zoogdieren. Denk maar aan een koe. Een nadeel van alleen rauwe voeding is dat de celwanden door ons maag darm kanaal slecht verteerd wordt en daardoor de inhoud van plantaardige cellen onvoldoende benut wordt. Een koe heeft om deze reden meerdere magen. Alleen rauwe voeding eten kan dus wel, maar je moet wel enorm veel eten. Een simpele oplossing die wij toepassen is dan ook het koken van voeding, waarbij de celwanden kapot gaan en de voedingsstoffen vrij komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De soort homo sapiens heeft altijd vuur gekend, evenals de neanderthalers en verwante mensensoorten. De oudste resten van as , aanmaakhout en vuursteen werden al 800 000 jaar geleden aangetroffen . De meeste soorten hielden het maar enkele honderdduizenden jaren vol, zodat er voor de gewenning aan gekookt voedsel een zee van tijd was. Dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is om van rauw voedsel te leven als er bijvoorbeeld genoeg grote insecten beschikbaar zijn of vis, hoewel rauwe vis weer risico op haringworm en verwanten inhoudt (haring moet daarom eerst worden diepgevroren bij -30 graden).
Rauw voedsel houdt trouwens als bij definitie ook een groot gezondheidsrisico in, daarvoor volstaat het nog even terug te denken aan de EHEC affaire, maar talloze kleine voedselvergiftigingen zijn ook te wijten aan rauw voedsel. Vanuit gezondheidsoogpunt zou het dus eigenlijk ontraden moeten worden om ooit rauw voedsel te eten. Tropenreizigers krijgen dat advies dan ook vaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, het is zonder meer gezond. Over het algemeen sluit een zure darminhoud van plantaardig voedsel de slechte bacterien uit. Koken is hygienischer, maar veel goede bacterien gaan er ook mee verloren. Daarom is kefir heel gezond omdat een dagelijkse kop kefir de goede bacterien op peil houdt en de zuurgraad daarvan sluit slechte bacterien uit. Daarnaast is vooral koudgeperste olie van zaden erg gezond, zodat de membranen open van je lichaamscellen open blijven voor zuurstof en je daardoor een robuuste gezondheid opbouwt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Hoe kom je erbij dat de darminhoud zuur zou worden van plantaardig voedsel? Op veel alternatieve sites lees ik juist dat vlees het lichaam zou verzuren... Je zegt dat koken veel goede bacteriën doodt. Dat klopt. Maar als je iets niet kookt, worden die bacteriën wel gedood door het maagzuur. Dat maakt dus niet uit. Hoe kom je erbij dat kefir goede bacteriën op peil zou houden? Zitten er nog wel levende bacteriën in? En overleven die het maagzuur? Hoe kom je erbij dat hennepzaadolie iets zou doen met de celmembranen? Wat bedoel je met het "open houden" van die membranen? Waarom zou je daarmee willen foezelen?