Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wij hebben 6 twee eiige 2lingen in de familie (moeders kant) hoe groot is de kans dat ik een twee ling krijg???

- mijn opa heeft 6 broers en zussen die zijn 3 tweelingen
- mijn moeder haar nichten hebben ook 2 tweelingen
- ik ben zelf een tweeling
- alle tweelingen zijn 2 eiig
- van de 6 2lingen is er bij 3 wat mis gegaan in de buik en is er 1 helft overleden, groeide niet goed.... Is dit ook erfelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
670

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Om de eerste vraag te beantwoorden: de kans dat een vrouw een twee-eiige tweeling krijgt, is inderdaad groter als zij veel twee-eiige tweelingen in de familie heeft. En die kans kan een generatie overslaan. Dat geldt vooral als je de aanleg op een dubbele eisprong van je vader erft. Die aanleg komt niet tot uiting bij een man; bij hem vindt immers geen eisprong plaats. Maar als hij die aanleg aan een dochter doorgeeft, heeft zij wel meer kans op het krijgen van een tweeling. De aanleg slaat dus geen generatie over, maar de uiting ervan wel.Ook als je de aanleg via je moeders kant erft, kan er overigens best een generatie worden overgeslagen. Maar voor hetzelfde geld wordt er in elke generatie een tweeling geboren. We hebben het immers over erfelijkheid en kansen…
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding